Kärnvapen, synder och zombier. Det kvittar vilken vinkel mänsklighetens apokalyps tar. För mig är bara idén om att vi avsiktligt eller ej bär skulden för vår egen utrotning oerhört fascinerande. Alla former av perspektiv är välkomna – vetenskapliga, religiösa och populärkulturella. Så även #The Silent Age. Med små men betydelsefulla medel lyckas danska utvecklarna #House on Fire skapa en särpräglad tryckande stämning. Kontroll, meny och ljudeffekter hålls till en välplanerad minimalism. Och användningen av ytterst få färger i miljöerna skapar starka visuella kontraster i den anonyma storstaden.

Vaktmästaren Joe är allt annat än en klassisk spelhjälte.

Det hela utspelar sig någon gång på 70-talet. Den anspråkslöse vaktmästaren Joe arbetar på ett pengagirigt storföretag där inte ens hans kollegor tycks bry sig om honom. Tidigt i berättelsen får han mer städansvar av sin chef – nu även i företagets laboratorier, och givetvis utan ett enda öre i löneförhöjning.

Vid det här laget har den tunga atmosfären byggts upp av sterila korridorer och subtila ljudeffekter i takfläktar och väggklockor. Det blir ännu mer obehagligt när Joe nere i laboratorierna möts av total ödslighet – och spår av blod. Detta som i sin tur leder till en skadad gammal man. Han talar om mänsklighetens undergång, och ger Joe ett tidsreseföremål – och det är nu berättelsen tar en helomvändning. Joe blir plötsligt den som ska rädda världen. Till sin hjälp har han en liten manick som han kan resa in i framtiden med. Närmare bestämt till vårt 10-tal, där mänskligheten är nära utrotning.

Då och nu

Spelet rör sig mellan två olika tidsperioder och två helt olika typer av dystra världar. Nutid och framtid sätts i kontrast när man löser pusslen. Genom att växla mellan perioderna kan man med hjälp av tidens tand ta sig fram till annars oåtkomliga miljöer och hämta föremål i den ena för att använda i den andra. Som att hälla klister i en murgröna i nutiden (alltså, 70-talet) för att förhindra den från att växa över en dörr i framtiden. Utvecklarnas återhållsamhet må vara väl genomtänkt, men restriktionerna blir lite väl hårda för spelupplevelsens bästa. Det är ytterst få saker man kan interagera med i miljöerna. Pusslen är dessutom lite väl enkla och bli inte förvånad om du använder föremålen du plockar på dig nästan ögonblickligen.

Danska House on Fire har skapat ett spel med tryckande stämning.

Det finns stora potential i The Silent Age. Särskilt med tanke på att det här bara är första av flera planerade episoder. Det fina med det hela är att House on Fire lagt upp det gratis för nedladdning. Om du tycker att spelet känns tillräckligt bra kan du gå in på deras hemsida och donera en liten summa pengar. Mig har de åtminstone övertygat, jag vill ha mer och jag väntar med spänning till nästa del.

Fotnot: Spelet är släppt till Ios och en Android-version är planerad.