Alldeles nyss fick vi in en ny film från Wii U-versionen av #Splinter Cell: Blacklist. Trots att Sam Fisher är efterlängtad och populär hos de traditionella spelarna har han inte lyckats stjäla den breda massans hjärtan – åtminstone inte om man jämför med #Ubisoft:s #Far Cry- och #Assassin's Creed-serier. Ubisoft Toronto-chefen Jade Raymond tror sig veta varför: det är helt enkelt för komplicerat för den moderna spelaren.

– Trots allt som hänt med spelserien genom åren, så är det fortfarande ett av de mest komplicerade och svåraste spelen man kan spela, säger Raymond. Hon menar att man måste tänka mycket för att bli en framgångsrik Splinter Cell-spelare, något som spelare av idag inte är vana vid.

– Innan man går in i ett rum måste man tänka till. Var är fienderna placerade? Hur tar jag mig förbi? Vart finns det skydd? Hur gömmer jag mig? Okej, jag ska skjuta sönder de där lamporna. Den strategiska fasen är viktigt. Vanligtvis är det inte många spel som har en sådan fas. I de flesta fall kan man bara gå in och skjuta direkt.

För att nå ut till den breda allmänheten med Blacklist tänker Ubisoft erbjuda ett enklare alternativ "där man inte behöver tänka så mycket eller trycka på så många knappar" för den moderna spelaren. Men det kommer fortfarande finnas svåra alternativ för hardcore-spelarna.