År 2003 tog det osynliga kriget oss till platser som Kairo, Seattle och Antarktis. Vi tar reda på om det är en resa som är värd att uppleva igen.

Jag har aldrig haft någon relation till #Deus Ex, och jag kan helt ärligt inte förklara varför. Möjligheten att beblanda sig med olika makthungriga fraktioner i en dyster framtid, att välja hur man ska tackla problem och se konsekvenserna av sina handlingar – det är min typ av spel. Ändå blev det aldrig av att jag anslöt till det dystopiska science fiction-äventyret när det begav sig i början av 2000-talet.

Så det är med stor nyfikenhet jag tar mig an den andra delen i serien nu, tio år senare. Det rådde delade meningar kring spelets kvalitéer redan 2003, då vissa höjde det till skyarna medan andra menade att det var översimplifierat och klaustrofobiskt jämfört med originalet. Har #Deus Ex: Invisible War vad som krävs för att hävda sig i dagens spelklimat, eller är det en klenod från förr som vi gör bäst i att gräva ned och glömma bort?

Detta var knappast den första eller sista cyberpunk-världen av dystopiskt snitt.

I efterdyningarna av kollapsen, ett händelseförlopp med krig och ekonomisk depression, lever Alex D i en värld som försöker återhämta sig. Han är en rekryt för det ultrakapitalistiska World Trade Organisation och kan förstärka sin kropp med olika biomodifikationer. Han befinner sig i Chicago när terrorister slår till och jämnar staden med marken, varpå han lyckas fly till Seattle där konspirationer, fraktioner och valmöjligheter breder ut sig som en inbjudande lunchbuffé. De olika organisationerna eftersträvar världsherravälde – vem som lyckas är upp till Alex.

Beväpnade robotar patrullerar Seattles överklassdistrikt där neonskyltarna försöker mota bort det ständiga mörkret med sitt sken. Det är grått, sterilt och fientligt. Övervakningskamerorna slutar aldrig bevaka den lilla skaran invånare som befinner sig i området. De flesta av dem står och stirrar rakt fram med tom blick, som om de väntar på att just jag ska komma förbi och prata med dem.

Det krävs livlig fantasi för att verkligen bli uppslukad av den här framtidsvisionen. Tio år av teknologiska landvinningar har vant oss vid städer som vibrerar av liv på ett helt annat sätt. Att kastas så här långt tillbaka i tiden är inte helt angenämt ur det perspektivet, men då kommer valmöjligheterna in i bilden.

Föregående Nästa
Det här var en intressant tråd att läsa igenom. Själv graderar jag Deus Ex-spelen såhär: 1. Deus Ex 2. Invisible War 3. Human Revolution Invisible War var inte så farligt bara man hade justerat FOV och lite fler saker, såklart inte samma komplexitet som... 27/07 var ju det som var poängen. hederliga köpare är noobs som inte orkar med krånglet och spelar då snart saker som funkar medan eliten som vill ha krångel och utmaningar får ha sitt ifred och bjuds dessutom på helt gratis intellektuella utmaningar. (flytta... 21/05 Appropå fördummning i spel https://gs1.wac.edgecastcdn.net/8019B6/data.tumblr.com/20e42e4f38bec6996a38c888ecdf8bce/tumblr_mlgukh14cl1rxmn3vo1_1280.jpg System Shock -> System Shock 2 -> Bioshock -> Bioshock Infinite 20/05 Piratskydd har snarare hindrat hederliga köpare mer än "noobs" från att spela! 20/05 exakt hur "betalar nån mer än nånting är värt" då? jag är galet sugen på att höra det övertygande resonemanget runt vad det kommer bottna i... * och med undersökningar bevisas av uppenbara orsaker liksom statistik oftast i än högre grad vadsomhelst mot... 19/05 Det som är lite intressant är ju att Ion Storm med Deus Ex pekade åt ett håll medan övriga spelindustrin hade heeelt andra planer vilket blev väldigt tydligt med DX:IW som blev hårt drabbad av MS iver att lansera Xbox. HR va bra men inte i närheten orig... 19/05 Ok, då mindes jag fel, men ändå så låter han som något helt annat...vilket inte är så konstigt eftersom Helios blir en del av honom. Hur som helst så kickade JCD ass medans de två nya Alex var inte mer än mediokra. 19/05 Jag talar inte om vartenda spel som gjorts under senare år, jag talar om vissa specifika titlar (och genrer) som försämrats rejält för att locka fler köpare. De börjar oftast på PC och när utvecklarna sedan gör uppföljare som ska släppas till konsol så... 19/05 Allvarligt? Trollar du eller tror du verkligen på det där? Historien har gång på gång visat att folk är villiga att betala OM DE SLIPPER en massa krångel. Tror du att Ubisofts "aktivera endast 5 gånger"-skydd är för att stävja kopieringen? Eller EAs EA... 18/05 Vilket spel är det som blivit mest fördummat genom tiderna egentligen? Vad säger ni? 18/05
Skicka en rättelse