#Sony smädade #Microsoft rejält under sin presskonferens, det handlade naturligtvis om företagets försök till att kontrollera begagnathandeln och hur de gjorde det svårt för sina kunder på kuppen. De har inte riktigt fått sin revansch, men i alla fall fått upp ett litet finger i luften. Många har säkert undrat hur det här med "Xbox-familjen" fungerar, alltså hur man lånar ut spel till sina nära och kära.

Ars Technica har talats vid med Yusuf Mehdi som har hand om det här med strategier och marknadsföring hos #Microsoft, och han förklarar hur Xbox-familjen egentligen fungerar. Men först förklarar han varför de kör en sådan hård satsning på den digitala biten.

– Vi försöker göra något ganska stort, på så sätt att vi flyttar in konsolindustrin i den digitala världen. Vi tror att den digitala världen är framtiden, och vi tror att digitalt är bättre, ett uttalande som säkerligen många spelare som föredrar PC nickar instämmande åt.

Han drar jämförelsen till Netflix och hur du kan ansluta till det stora biblioteket med filmer överallt, oavsett var du än är. Och det är så här #Microsoft vill att Xbox One ska fungera, även när det gäller till att låna ut digitala spel till sin Xbox-familj. Tanken med familjen är att den består av tio medlemmar, de behöver inte vara den traditionella familjen, utan du kan lika gärna låna ut till din kompis Takashi Kitano i Japan. Att välja sin familj är något man kan göra i början, eller senare. Ibland tar det ju tid att hitta en familj som man gillar. Den enda restriktionen, utöver att gränsen går vid tio, är att bara en person kan spela den delade kopian åt gången. Håll alltså farmor ifrån #Ryse: Son of Rome när du och pappa ska spela.