En tydlig trend bland kommande stortitlar är den öppna världen, där hjälten (eller antihjälten i den här nyhets fall) är fri att röra sig som han vill. #Eidos Montreal har samma tänk när de designar nya #Thief vars stad ligger öppen att utforska.

När du väl har fått nys om någon dyrbarhet som behöver ett nytt hem vill de också att ett ertappande ska få konsekvenser. Konsekvenser du förvisso kan finta genom att antingen fly (och gömma sig) eller ta striden. I en intervju på Shacknews berättar bandesignern Daniel Windfeld Schmidt bland annat hur skuggor kan hjälpa dig.

– Det finns inget "säkert" läge. Fastän spelet har en ganska binär syn på mörkt och ljust så är det betydligt mer analogt. Det finns till exempel ett mittenläge där du är ganska exponerad. Det finns flera lägen och det analoga värdet kommer från hur ögon fungerar. Rör du på dig, står du upp, kryper du. Mycket av det spelar in i huruvida vi upptäcker dig. Även saker i synfältett i periferi spelar in, ser vakten något i ögonvrån kommer den att titta ditåt.

Eftersom spelet är annonserat till Xbox One kommer också Kinect och röstkommandon på tal.

– Vi tyckte att det skulle vara roligt om din partners skällande på dig skulle alarmera vakterna och avslöja din position.

E3-trailer