Under de senaste åren har en något lustig utveckling ägt rum - tack vare stormsteg på den tekniska fronten är det nu möjligt att pumpa ut grafik i spel som endast för tio år sedan hade setts som häxkonster och trolldom. Men någonstans gick det en smula snett - trots de grafiska möjligheterna dras allt för många spel idag med liknande och ack så gruvliga åkommor.

Välpolerade texturer göms bakom dis och blå filter samtidigt som depth of field-effekter gör det problematiskt att lokalisera sina egen lemmar om du så skulle snava över dem. Allt är dock inte krossat glas och tårar, i alla fall inte för de av oss som spelar på datormaskin - vilket leder mig något alldeles utsökt in på ämnet för dagen - SweetFX.

SweetFX är ett synnerligen flott litet verktyg, eller ja - inte så mycket ett verktyg som det är en nätt och behändig shadersvit som låter dig anpassa den grafiska tonen i ett spel efter eget tycke och smak - i alla fall i viss mån. Detta är möjligt tack vare en gedigen uppsättning post process-effekter; vissa av det allmänt hjälpsamma slaget och vissa av det mer partikuljära och säregna slaget. SweetFX fungerar tillsammans med så gott som alla 32-bit versioner av spel som använder sig av DirectX 9, 10, eller 11.

Liten men naggande skillnad

Tre funktioner är påslagna ur lådan; SMAA Anti-aliasing, Lumasharpen, och Vibrance. SMAA Anti-aliasing är, som namnet antyder, en form av Anti-aliasing som använder sig av SMAA-tekniken. Därmed är det möjligt att använda sig av SMAA i spel som inte använder det - se bara till att du slår av spelets egna AA; i det här fallet är kaka på kaka inte att föredra. Även Lumasharpen ter sig relativt självförklarande - den bidrar med den där ack så eftertraktade skärpan. Vibrance, eller mättnad som vi skulle säga på svenska, kontrollerar hur mustiga färgerna ter sig, med andra ord; positiva värden för starkare och varma färger - negativa värden för svaga och bleka färger.

Som om inte detta var nog finns ett veritabelt överflöd av funktioner att förlusta sig över - varför inte kasta in lite Bloom, justera skuggor och ljus med lite hjälpsam gamma, eller dana om kontrasten efter eget tycke och smak med Curves?

Angenäm saga - men vad betyder det i praktiken?

Utöver dessa alldagliga effekter finns det en bunt påslag att tillgå för den som vill skapa en något mer säregen upplevelse. Vad sägs till om att dana om spelet till en tecknad film med hjälp av kraftiga konturer, eller kanske är du nostalgisk och vill se hur spelet skulle se ut om det spelades på en gammal CRT-skärm? Det finns till och med en spexig splitscreen-funktion för den som vill ta jämförande bilder...i teorin, för min egen del har denna funktion då aldrig gjort som jag vill.

För min egen del tjänar SweetFX även ett annat syfte, utöver att göra spel tjusigare - verktyget gör det möjligt för mig att spela spel som jag annars fysiskt inte skulle kunnat spel. Låt mig utveckla - mitt djupseende är inte det styvaste och därmed förvandlar vissa former av depth of field-effekter spel till vad som bäst kan beskrivas som migränsimulatorer som jag endast kan avnjuta en kvart eller så åt gången.