Trots att Destiny fick ta stor plats på Sonys E3-konferens och att jag suttit med på en längre demonstration och frågestund, är det fortfarande ett spel jag har svårt att sätta fingret på. Att det, som designern Lars Bakken säger, är Bungies nästa stora multiplayeractionspel råder det inga tvivel om, men samtidigt verkar de ha större ambitioner än så. Ambitioner som fortfarande är väldigt svåra att få grepp om.

Stämningen när Bungie spelet bakom stängda dörrar i Los Angeles är väldigt uppslupen. Trots att gnabbet mellan de sju utvecklarna som demonstrerar det känns regisserat finns det ändå mer ärlighet här gentemot andra, mer forcerade mediapresentationer. Istället för att pliktskyldigt rabbla buzzwords, och trots att det säkert är tionde genomspelningen den dagen, får man en känsla för att de faktiskt har kul när de spelar. Det känns sunt.

Innan de börjar navigera sig igenom en gigantisk muren i gamla Ryssland, samma sträcka som du kan se i filmen, vill designern Josh Hamrick bevisa att världen de rör sig i faktiskt är så gigantisk som de påstått. Den storslagna vyn är inte bara en statisk kuliss, vilket han visar genom att kasta iväg en granat så långt han kan. Den detonerar på en gammal raserad motorväg långt ner i ravinen. En plats som vi kanske kommer att besöka vid ett senare tillfälle, menar Hamrick.

Populärt med stora murar i populärkulturen just nu

Eftersom vi får se exakt samma gameplay som tidigare, förvisso live men med ytterst få variationer, blir jag ändå lite skeptisk till om frihet faktiskt står på agendan. Går det till exempel att gå igenom samma passage på olika sätt? Strunta i att tända upp hela byggnaden och istället smyga sig fram? Lars Bakken håller en liten frågestund efter demonstrationen och försöker besvara frågorna så gott det går.

– Det kommer att finnas tillfällen då din svävarkompanjon hjälper dig på olika vis, och flera sätt att använda den. Om du skulle vilja, och inte var rädd att springa in i väggar hela tiden, skulle du också kunna ta dig igenom passagen utan den.