Skaparna av DarthMod har hittills fokuserat på att förbättra AI:n och realismen i #Creative Assemblys Total War-serie. Med strategispelet #Ultimate General: Gettysburg är det dags att skapa sitt egna spel och bli en respekterad utvecklare.

– Det fanns saker jag inte kunde leverera till spelaren som en moddare, berättar spelets skapare Nick Thomadis.

Och vad som inte kunde göras som en moddare var #Ultimate General: Gettysburg, ett strategispel med historiskt prespektiv där AI:n skall tänka själv. Anledningen sägs vara att spelaren ska slippa fokusera på de små detaljerna och att istället ska trupperna kunna ta egna beslut. Något som kanske låter som en liten dröm för oss strategirävar. Själva kampanjen skall vara dynamisk, vilket betyder att dina beslut sätter sina spår i framtida uppdrag, det gäller alltså att hålla sina soldater vid liv för framtida fältslag.

En manual är ingenting som ska behövas för att spela, kontrollen ska vara lätt att komma in och spelets djup ska finnas på insidan. #Ultimate General: Gettysburg ska släppas till PC och surfplattor någon gång i framtiden.