Det finns ett ögonblick i introfilmen till #Reaper of Souls. Bara en kort sekund men som ändå säger allt om världens bräckliga balans och Tyriels sinnesstämning. En djup suck från den före detta ärkeängeln: "Detta har vi gjort. Det är inte nog. Men vad mer kan vi göra?", verkar han tänka.

Segern över hin onde borde ha inneburit nytt hopp. Men när Diablo förseglades i den svarta själastenen triggades en ny händelsekedja. Tyriel, ängeln som blev mänsklig, har gömt stenen bortom himmel och helvete. Allt han kan hoppas är att ansträngningarna är nog. Men det är då Malthael återvänder, visdomens ängel som har blivit döden själv. Och nu inleds det kanske mörkaste kapitlet någonsin i Sanctuarys historia.

Det finns ett annat flyktigt ögonblick, i samma film. Just innan Malthael ska lägga beslag på själastenen, alldeles efter han har kastat omkull Tyriel, vänder han sig om och säger torrt och sakligt: "Ingen kan stoppa döden."

Blizzard står på farstun till ett äventyr höljt i mörker.

– Att göra en expansion är det samma som att försöka trumfa ditt tidigare verk. Och i det här fallet har vi nyss kämpat mot ondskan själv i form av satan. Hur trumfar du något sådant? Vi tänkte: det finns något som till slut når alla människor. Och vilken hjälte vill inte besegra döden?

Kevin Martens är lead designer för #Diablo III-påbyggnaden Reaper of Souls. Tillsammans med Christian Lichtner, art director, har han kommit till Gamescom för att introducera världen för de omvälvande förändringar som väntar Sanctuary och dess miljontals spelare. Vid första anblick är #Blizzard på väg mot något svartare och kanske det mest gotiska vi sett sedan #originalet. Men det är bara en del av sanningen.

En känsla av osäkerhet

Westmarch kommer vara utgångspunkten för Reaper of Souls och berättelsens femte akt. Det är en stad vars framtoning och kultur för tankarna till det medeltida Europa. Det är också första gången Blizzard gör verklighet av att skapa en slumpmässigt framställd stad, vilket lär spä på de känslor utvecklarna vill väcka hos oss.

– Vi ville injektera en känsla av osäkerhet i Diablo-världen. Ett bestående inslag har också varit att du alltid kämpat mot Diablo, eller åtminstone en demon. Att ha en ängel som din antagonist förändrar förutsättningarna, tillägger Christian.

Bland änglar och demoner. Bokstavligt talat.

Expansion som den är innehåller Reaper of Souls de beståndsdelar vi förväntar oss: en fortsättning på berättelsen, högre leveltak, fler miljöer, en ny klass, monster och så vidare in absurdum. Inget som får himlen att falla ner precis, vi vet vilka spelregler som gäller. Än viktigare är att Blizzard fortsätter jobba med att få spelet dit de och spelarna vill ha det. Kritiken har stundtals varit hård och bland de mest infekterade inslagen hittar vi auktionshuset.

Kevin och Christian är inte sena med att hålla med om problemen. För de är ju som du och jag också spelare, menar Kevin.

– Det finns mängder av sätt för att skaffa nya föremål. Men det som är mest givande är helt klart att dräpa ett monster och fiska upp det som liket lämnar efter sig. Och det är ju precis vad fantasin handlar om. Den handlar inte om att shoppa. Visst, det är inte fel att göra så. Vi har affärer som säljer saker, smedjor som tillverkar vapen och auktionshus där du kan byta med prylar med andra spelare. Det är som sagt inget fel med dessa men däremot är det hela felbalanserat.

Crusader är den enda nyheten bland klasserna. Paladin-fans kommer att bli glada.

Blizzard vill att vikten av auktionshus ska tonas ner rejält framöver. De ämnar att göra monsterdräpande det bästa sättet för att håva in nya och briljanta föremål. Kevin fortsätter:

– Många Diablo-spelare drivs av hur snabbt och effektivt de kan få den bästa utrustningen. Och i det här fallet försöker vi på ett dramatiskt sätt förminska betydelsen för auktionshusen.

– Visionen är att ingen spelare ska känna sig tvingade att gå dit för att få ut det mesta av spelet. Men om du saknar en specifik grej för att göra din karaktär komplett och du vill gå till smedjan eller auktionshuset, då är det så klart helt okej. Men du ska aldrig känna dig pressad att gå dit för att hålla jämna steg med andra spelare, tillägger Christian.