Det blev ett himla liv. När Thomas Arnroth skrev en krönika om jämställdhet i den svenska spelbranschen rördes starka känslor upp. Det var kommentarer som "Feminismen hotar verkligen spelbranschen" och "... det är överdrivet med politisk korrekta artiklar på FZ". Men det var också mothugg i kommentarer som "Löjligt hur alla omogna män blir så otroligt rädda när ämnet dyker upp". Meningen med denna artikel är inte att hänga ut enskilda debattörer men jag vill ge en bild av hur det faktiskt var.

"Just idag vill jag flytta fokus till den svenska spelbransch som är en stor del av våra spelliv"

En del höll sig till det specifika ämnet men för många handlade diskussionen från första stund om jämställdhetsdebattens vara eller icke vara. Jag tycker det är synd att alldeles för få ägnade sig åt krönikans kärna: Jämställdhet i svenska spelbranschen och spelen de gör. För den gör mig oerhört nyfiken.

Så just idag ska vi inte prata om dig eller mig eller våra starka åsikter. De luftas tillräckligt ändå. Just idag vill jag flytta fokus till den svenska spelbransch som är en stor del av våra spelliv och blir allt större.

Jag skulle vilja be dig om en tjänst. Låt oss just idag stanna upp en stund och lyssna på vad den har att säga. Hur den är, hur den tänker, hur den känner. Jag har pratat med ett tiotal, både män och kvinnor från diverse utvecklarhus. Om vad de tycker om jämställdhetsdebatten både i spelen och i deras verklighet. Om vad deras företag gör och inte gör. Och om frågan verkligen är så sval för dem som Thomas Arnroth misstänker. Det är dags för den svenska spelbranschen att säga sitt och det här är några av dess röster.

"Ett otroligt viktigt ämne"

Att intresset var lågt och att det var få personer på utbildningsdagen arrangerad av #Dataspelsbranschen är en åsikt som inte riktigt delas. Kanske allra minst av Dataspelsbranschen själv. Dess talesperson Per Strömbäck menar att det var deras mest välbesökta evenemang i år och att publiken flitigt deltog i debatten. Frågan om jämställdhet är ständigt stor. Däremot verkar kommunikationen inför dagen ha brustit.

"Av någon anledning tycker jag inte att Anita skapar diskussioner kring dessa viktiga frågor på rätt sätt"

– Jag var inte medveten om att det ägde rum, annars hade jag dykt upp. Det är ett otroligt viktigt ämne och något som jag personligen brinner för, berättar Joel Dinegrim på #Rovio Stockholm.

Andra fick informationen alldeles för sent eller kunde inte komma ifrån. #Might and Delight släppte exempelvis #Shelter samma vecka, det var dessutom första vardagen efter Gamescom. För en del kostade det dessutom pengar ur egen ficka för att ens kunna delta.

Fredrik Henriksson, indieutvecklare och frilansande level designer, tyckte kostnaden på 900 kronor var för dyr. Den kontroversiella föreläsaren Anita Sarkeesian var inte heller någon som lockade.

– Av någon anledning tycker jag inte att Anita skapar diskussioner kring dessa viktiga frågor på rätt sätt, kanske för att hon klankar ned på många av de spel jag älskade att spela när jag var yngre och har mycket positiva minnen från.

Linda Kiby, Paradox.

Linda Kiby, producent på #Paradox, såg snarare besöket från Sarkeesian som grädde på moset.

– Jag gick dit dels för att jag tycker jämställdhet är intressant, dels för att Anita Sarkeesian skulle komma. Och jag är ett fan.

#Fatshark var representerat av hela sex personer. Även de tyckte informationen kom försent och hade gärna avvarat ännu fler, berättar Robert Bäckström, producent på företaget.

– Jämställdhet och jämlikhet har länge intresserat mig, speciellt vad gäller spelinnehåll. Så det var en självklarhet att gå.

De flesta jag talar med tycks överens om en sak: jämställdhetsfrågan är viktig. Och det sträcker sig längre än kön. Även etnicitet, ålder och sexuell läggning är saker som är viktiga punkter. Däremot är kulturen och sättet man arbetar olika på de olika företagen. På Paradox anstränger man sig extra mycket för att ta in kvinnor. Men det har inte med kvotering att göra, påpekar Artur Foxander, QA manager.

"Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig"

– Jag har hand om rekrytering till mitt team och jag kan definitivt säga att om en kvinna och en man har samma meriter skulle jag ta in kvinnan. Det handlar inte om kvotering utan helt enkelt om sunt förnuft. Att vara kvinna är nämligen meriterande i sig.

För Artur är det viktigt att teamet har samma värderingar men tänker olika. Just kvinnor och män tänker lite olika, menar han. Och det är dumt att inte ta vara på det. Just därför har han också tagit in en kille med aspergers syndrom men kan lika gärna anställa folk som är färgblinda eller från andra kulturer. Att ha unika förutsättningar är som sagt en merit. Linda på samma företag berättar att hon startat en Facebook-grupp för kvinnor i spelbranschen.

– Söker vi folk postar jag alltid där först.