I slutet av oktober och början av november smäller det – både i spelen vi spelar men också i fps-genren. Då ställs nämligen svenska uppstickaren #Battlefield 4 mot tungviktaren #Call of Duty: Ghosts. Enligt EA-chefen Patrick Söderlund är det en batalj med ett tydligt mål: att forsätta ta marknadsandelar från #Activision.

– Konkurrens är bra. Det lockar fram det bästa i folk. Om det bara hade funnits Battlefield eller Call of Duty hade utvecklingsteamen varit mer tillbakalutade. Vi tittar inte på våra konkurrenter och härmar det de gör, säger Söderlund till MCV.

– Men vi har dem i åtanke. De hade kanske inte oss i åtanke när vi gjorde #Battlefield 3, men jag ska säga dig att de tänker på oss nu. Det måste de göra. Vi gjorde ett intryck på fps-marknaden och vi tog marknadsandelar från dem. Och jag kommer inte ge upp förrän vi är nummer ett.

Söderlund säger också att de spenderar väldigt mycket pengar på den ambitionen och att han vill ge konsumenterna den bästa möjliga upplevelsen. Målsättningen att klå CoD är något han tror att han kan uppnå med sin nuvarande studio, produkt och strategi.

Snart börjar kampen.