#Simogo charmade mig totalt med stämningsfulla #Year Walk; något så udda som en titel som äger rum i en klassisk svensk björkskog och är, så vitt jag vet, det enda spelet som hämtat inspiration från allmogen och folklore. Med en fil.kand i etnologi är det inte särskilt konstigt att jag blev barnsligt exalterad över detta. Men med sina sidoscrollande, kusliga miljöer och ruskiga moment lyckades det även skrämma skiten ur mig – på ett bra sätt.

En interaktiv novell med berättarteknik som saknar motstycke.

Trots att det nådde oss så sent som i vintras är det nu dags för Simogo att släppa ytterligare ett spel: #Device 6. Inledningen för tankarna genast tilll gamla James Bond-filmer och spionfiktion. Men när spelet väl drar igång får jag istället starka vibbar av sci-fi. Mer exakt från den brittiska 60-talsserien The Prisoner. Den om en före detta hemlig agent som hålls fången i en skum kustby och tvingas leva under rysligt besynnerliga förhållanden. Som att han i en av de mest kända scenerna ser på medan en annan fånge slukas av en enorm plastboll och kvävs. Något som inspirerade Matt Groening och ett avsnitt av The Simpsons.

Device 6 börjar på ett ytterst konstigt sätt. Innan jag kan sätta igång begär det att jag håller mobilen en bit från mitt ansikte för att kunna scanna av det. Sedan tilldelas jag ett nummer som jag sedan kommer att kallas för under hela spelets gång. Något som påminner om just The Prisoner där fångarna tilldelas just nummer. Därefter vaknar protagonisten Anna upp på sitt rum. Skärmen består till en början enbart av text och en pytteliten svartvit bild med grusfilter som visar fönstret Anna ser ut genom. När hon öppnar dörren och kliver ut i korridoren inser hon att den ekar tom, och det dröjer inte länge förrän denna ensamhet börjar bli riktigt obehaglig.

Levande, föränderlig text

I och med att det är ett pusselspel med inslag av thriller vill jag inte gå in på detaljnivå. Men likkistor, théparty med skyltdockor samt döda griskultingar i tårtor är något du kan se fram emot. Vad som dock är mest fascinerande med Device 6 är spelmomenten. Det är är en interaktiv novell med pussel där texten inte liknar någon annan du läst. Först tar den form som helt vanliga spalter, sådana du är van vid. Men allt eftersom Anna tar sig fram genom olika miljöer förändras texten. Vid ett tillfälle stöter Anna på en låst dörr, men löser du ett pussel öppnas en ny väg upp. Eller rättare sagt: en ny text.

Spelets fem kapitel är retsamt korta men ger dig i slutändan väldigt mycket.

Utan några som helst filmsekvenser har jag bara text och bilder gå på. Det blir emellanåt förvirrande att hålla reda på alla trådar som dyker upp samtidigt, åtminstone för mig som inte kan göra två saker samtidigt utan att det snurrar i huvudet. Men i övrigt känns användningen av text och ytterst få bilder som ett fantastiskt sätt att stimulera fantasin. Formgivningen av texten återspeglar berättelsens innehåll. När Anna svänger runt ett hörn svänger texten 90 grader och man måste vrida på telefonen för att kunna fortsätta läsa. På så vis blir man delaktig i minsta rörelse.

Läsningen är inte alltid smidig men smälter å andra sidan samman med upplevelsen.

Dessvärre känns det som att Simogo har förlitat sig på att spelaren ska fastna i långsökta pussellösningar. För om man inte gör det är de fem kapitlen som Device 6 innehåller väldigt korta. Räkna med att behöva ta fram penna och papper för att kunna memorera alla ledtrådar som ges. Samt att konstant behöva scrolla fram och tillbaka i berättelsen. Men det hela vägs upp av alla extremt surrealistiska moment och den fantastiska känslan av att man aldrig har spelat något liknande förut.

Simogo har återigen vågat tänka långt utanför ramarna för vad som är spelunderhållning. Year Walk vandrade raka vägen in i mitt hjärta och återigen hänförs jag av kreativiteten. Tidigare i år blev Simogo min favoritutvecklare när det kommer till mobilspel – något som knappast förändras med Device 6.