Än är inte 2013 över. Än hinner du söka upp de fantastiska indiespelen du inte ens visste att du hade missat. Kerstin berättar om tio pärlor. Du gör rätt i att lyssna.

Det är omöjligt att väja för spelvärldens största kanoner. PR-cirkusen börjar snurra långt innan vi ens anar något releasedatum och när väl spelen släpps vet vi mer än vad vi bett om. Men spelvärlden har som bekant förändrats. Sida vid sida med storspelen frodas enmansbandens egensinniga spelskapelser. De är lättare att missa men en del är omöjliga att glömma när du väl upplevt dem. Under 2013 välde smarta, udda och enastående indieansträngningar över oss. Det här är tio av dem.

The Stanley Parable, Year Walk och Papers, Please.


Year Walk

#Year Walk av svenska #Simogo är definitivt en av de bästa mobiltitlarna som släppts i år. När kreatörer inspireras av vår nord väljer de nästan alltid att fokusera på vikingatiden. Simogo tänker annorlunda och går istället till allmogesamhället och folklore. Miljöerna i Year Walk är därför som tagna ur svenska vinterskogar där även det klassiska röda huset med vita knutar återfinns. Samtidigt som man pulsar runt i snön och löser pussel anknutna till valda delar av 1800-talets folktro får man i en separat app läsa mer om de skrönor som en gång i tiden skrämde vår befolkning – räkna även du med att bli skrämd från vettet. Läs recensionen


Device 6

Simogo har hunnit utveckla två märkliga och mästerliga spel under året. Det andra är #Device 6, som influeras av gammal hederlig spionfiktionfiktion som James Bond och 60-talsserien The Prisoner. Det är en interaktiv novell, fast ändå något helt annat. Man kan inte se miljön utan har bara text och några enstaka bilder tillhanda. För att göra det lättare för spelaren att visualisera berättelsen formas texten efter karaktärens rörelser. Om du svänger runt ett hörn svänger alltså även texten. Device 6 är så pass nytänkande att det är svårt att beskriva spelet för någon som inte har testat det själv. Och det tycker jag du ska göra. Läs recensionen


Papers, Please

Att arbeta som passkontrollant i en Sovjet-inspirerad stat kanske inte låter särskilt roligt. Och även om det inte är menat att #Papers, Please ska vara en dans på rosor är det alltjämt briljant. Här gäller det att i ett hårt kontrollerat samhälle hitta balansen mellan moral och överlevnad. Samvetskvalen står en upp till halsen i den dystra vardagen. I sitt lilla bås dyker det upp flyktingar utan giltiga pass, korrumperade vakter och potentiella terrorister. Det gäller för dig att kunna agera människokännare och fatta rätt beslut för att inte få avdrag på lönen: en knaper inkomst som inte ens räcker till mat och medicin åt din familj. Läs mer på officiella sajten


Mirrormoon EP

#Mirrormoon EP är genialiskt – om man listar ut hur det fungerar, vill säga. För man får nästan ingen hjälp på traven med att förstå vad det hela går ut på. Det första man stöter på är ett rymdskepp med instrumentpanel och en mängd knappar och spakar. Men för den som är redo att lägga pannan i djupa veck under flertalet timmar finns ett ständigt expanderande universum att utforska. #Santa Ragione lyckas verkligen få fram samma känslor hos spelaren som mänskligheten känt inför rymdens mysterier i årtusenden. Som ovissheten, frustrationen och fascinationen som driver oss till de små kliven framåt mot förståelse. Läs recensionen


Save the Date

Ond bråd död. Det är precis vad varje dejt slutar med i den dystra dejtingsimulatorn. Men det är inte helt hopplöst när man har alla fördelar förknippat med spelmediet. Genom att spara och ladda om lär man sig sakta men säkert hur man ska lyckas undkomma alla bisarra faror så som sjömonster, ninjor och fallande kometer. #Save the Date är alltså ett spel om spelande, som vågar ifrågasätta de ramar som många titlar aldrig kliver utanför. Med fantastiska och insiktsfulla dialoger är detta ett måste. Det är också gratis. Läs recensionen

Save the Date kommer ändra din syn på vad spel kan vara.

Föregående Nästa
Folk får väl kritisera hennes val också? Det närmaste otrevligt är att benämna hennes lista som "mest hipsterskräp" och om det är otrevligt så får du nog jobba med din lättkränkthet. 02/01 Mycket otrevliga kommentarer i den här tråden, Kerstin får väl för fan välja själv vilka 10 spel hon vill rekommendera. Skärpning. 30/12 Tack för den listan, hittade några spel jag inte hört talas om och håller med om de få jag spelat som var med! 29/12 Ja av man ser på nätet så verkar Papers Please vara en tydlig GOTY-kandidat. Såg Qain's raljerande beskrivning av sin spelupplevelse i natt och det visar på spelets djup "bakom kulisserna". http://youtu.be/Gp9Bq6pay-4?t=1h12s 29/12 Gone Home och Papers, Please är inte bara årets bästa indiespel utan kanske GOTY! Stanley Parable var ganska underhållande men glömdes snabbt bort. Rogue Legacy kändes mest som en fattigmans-Castlevania. 29/12 Men måste man nödvändigtvis avskärma dem på det där viset? Olika spel har olika syften helt enkelt. Bara för att ett spel handlar om narrativ eller att skapa en atmosfär behöver ju inte det betyda att det är mindre värdefullt eller "riktigt". Känns så... 29/12 Nej nu får du gå till skamvrån för spelrasism, att klaga på The Stanley Parable för att det är annorlunda. Jag som hittills har det på 2:a plats på GOTY-listan. 29/12 Måste ändå säga att jag förstår den kommentaren en aning åtminstone. Många indiespel är mer interaktiva konstverk än spel. Typ Stanley parable. Som exempel på indiespel som är mer hur man tänker sig att ett vanligt spel ska vara kan man säga t. ex. Day... 29/12 Förstår att en del tänker: "Men det här spelet då?" Men det här är ju en lista på tio av mina personliga (!) favoriter. Please don't hate me, men Rogue Legacy var inte särskilt minnesvärt för mig. Men måste säga att det var lite svårt att sålla. Hade... 29/12 "Än är inte 2013 över. Än hinner du söka upp de fantastiska indiespelen du inte ens visste att du hade missat. Kerstin berättar om tio pärlor." Mest fokus på "än är inte 2013 över", så tror jag det gäller nyare releaser på den här listan. Alltså slutet... 29/12
Skicka en rättelse