Shelter

Det är svårt att inte bli rörd till tårar när man tar del av #Shelter, som är en riktigt gripande berättelse om en grävlingsshona och hennes kull. I jakten på nytt bo ger familjen sig ut på en livsfarlig resa där faror lurar precis överallt. I rollen som ömsint mor ska spelaren navigera sig fram i skogen, hålla samman kullen, försvara ungarna mot rovdjur och även se till att ingen går hungrig. Glädje blandas med sorg i de vackert pastellfärgade miljöerna. Och i Shelter får man lära sig precis hur sagolik och grym naturen kan vara mot de varelser som inte står högst upp i näringskedjan.
Läs recensionen


Surgeon Simulatior 2013

Lite då och då kan man i nyhetsrapporteringen läsa mardrömshistorier om oprofessionella kirurger och deras offer. I #Surgeon Simulator 2013 spelar man läkaren man önskar att man aldrig kommer ha. Som en extremt stel, klumpig och ohygienisk kirurg tar man sig an diverse nedsövda och ytterst sköra patienter. Något som sällan slutar lyckligt. Men kan man fixa en hjärttransplantation genom att slå sönder revbenen med hammare, slita ut det gamla hjärtat med händerna och sedan ploppa i det nya lika snabbt – varför inte! Det är så fel men känns så rätt när man brister ut i skratt av alla oförglömliga ögonblick. Läs recensionen


Gone Home

#Gone Home är en interaktiv berättelse som utspelar sig i ett hus, någonstans i nordvästra USA, för nästan tjugo år sedan. Jag träder in i Kaitlin Greenbriars skor, en ung amerikansk kvinna som just återvänt hem efter att ha rest runt i Europa. Under den tiden har familjen hunnit flytta, och detta hus är nytt för mig så väl som henne. Till sin hjälp har man en relativt simpel karta. Jag börjar med att undersöka den vänstra flygeln av det enorma huset. Här och var hittar jag påslagna tv-apparater, och andra tecken på att det inte kan ha varit särskilt länge sedan familjen gav sig av. Jag hittar meddelanden, dagboksinlägg, brev, vykort och bilder. Tillsammans ger de ledtrådar till vad som hänt i föräldrarnas och systerns liv under den tiden Kaitlin varit borta.
Läs recensionen


The Stanley parable

Ett narrativt äventyr som med bravur bemästrar konsten att manipulera. Stanley är en enstörig kontorsarbetare vars liv kan sammanfattas med en axelryckning. Utan vare sig mål, visioner eller drömmar utför han samma arbetsuppgifter år ut och år in. Men en dag, när han råkat somna vid datorn, vänds hans monotona vardag upp och ner. En röst uppenbarar sig i hans huvud som mer än gärna gör både dig och Stanley paranoid. Rösten kommenterar minsta rörelse, gör narr av båda spelarens och Stanleys beslut och även sig själv. Du kan välja att gå efter den mystiska röstens narrativ eller trotsa den, men oavsett vad du gör blir det aldrig som du tänkt dig. #The Stanley Parable är bland de absolut mest surrealistiska och komiska spelen i år.
Läs recensionen


Antichamber

Glöm all logik. Förbered dig istället på en omtumlande resa där du måste vänta upp och ned på alla spelregler. Ur förstapersonsvy försöker man (med betoning på försöker) ta sig fram genom en surrealistisk labyrint. Det hela påminner om #Portal där man också teleporterar sig till olika rum och försöker lösa deras mysterium. Längs med vägen stöter man på skyltar som dels är pusselledtrådar men även visdomsord om livet självt. Men spelet är svårt. När man tror att man har läget under kontroll och lärt sig mönstren lyckas pusslen alltid ruska om en. #Antichamber är fantastiskt på många plan. Spelet lyckas trolla mig från början till slut. Och det har inte bara fått mig att se pussellösningar ur annat perspektiv, utan även mina livsproblem.
Läs mer på officiella sajten