Jag gick in i 2013 med rätt höga förväntningar på vad spelvärlden skulle bjuda på, inte minst på vad som skulle komma från de svenska utvecklarna. Jag har sannerligen inte blivit besviken (utom på buggarna i #Battlefield 4 då).

Ändå kan jag återigen konstatera ungefär samma sak som jag gjort nästan varje år sedan jag började skriva om spel för 16 år sedan: Det blev inte riktigt som jag trodde. För det är ju så det är i spelvärlden; saker förändras hela tiden. Vilket är en av sakerna som gör det så roligt att bevaka just spel och inget annat; man kan aldrig ta något för givet, kan aldrig vara riktigt säker på hur det ska bli. För just som man tror att man har koll så händer något helt nytt; det kommer ett nytt sätt att spela på, en ny plattform eller en ny spelutvecklare.

Här kommer därför mina högst personliga utmärkelser för 2013.

Årets överraskning

I början av året skrev jag klart min bok om #Mojang. En lite besvärlig passage i boken var när jag skulle berätta om Markus "Notch" Perssons förra arbetsplats, King. Då, i januari och februari 2013, krävdes det lite tankekraft för att på några rader förklara för folk vad King faktiskt sysslade med. Jag sitter just nu och gör en del småjusteringar i den engelska versionen av boken. Den har funnits som e-bok sedan juni, men ska nu bli fysisk bok. Där står det så här: "If you are curious about King, check out the games at their website or try out Candy Crush Saga on Facebook. You quickly get an idea of the style of their games."

King och deras Candy Crush Saga har haft ett enormt genombrott.

Det måste jag skriva om helt nu, för bara någon månad efter deadline på boken var de där meningarna förlegade. Alla visste plötsligt vad Candy Crush Saga var – och man spelade det inte så mycket på Facebook som i mobilen. Idag spelas det av si så där 100 miljoner personer om dagen och är årets mest nedladdade app till både Iphone och Ipad (och dessutom det spel som dragit in mest pengar av alla).

Vad det ska bli av det hela i framtiden törs jag inte sia om, men Årets överraskning går utan konkurrens till King och Candy Crush Saga.

Årets genombrott

Alla kommer inte att hålla med mig här, men i mina ögon är det ändå rätt uppenbart att e-sporten fått just ett genombrott. Visst, det är en sport med massor av barnsjukdomar och allmän förvirring – lite som boxningen med alla sina förbund, viktklasser och titlar (fast tio gånger värre ungefär) – men också med en enorm dragningskraft. Mästerskap efter mästerskap har visat rekordsiffror både i antal besökare på plats och tittarmässigt. I Sverige har TV6 byggt en särskild e-sportsstudio tillsammans med Dreamhack. SVT, TV4 och TV6 har sänt live med stor framgång, och ändå är det på Twitch de flesta kollar. Så snart det varit en större e-sporthändelse har den trendat på Twitter, till och med lilla Svenska e-sportcupen som Sverok ordnade nu i december, gjorde det. Och responsen man får så snart man skriver lite om e-sport är enorm.

En av e-sportens ständiga ambassadörer är alltjämt Starcraft II.

E-sporten har en lång väg kvar att gå för att bli riktigt etablerad och begriplig, men att spel funkar som sport och lockar enorma mängder tittare och fans är det sannerligen ingen tvekan om längre. Med andra ord: Årets genombrott går till e-sporten.

Årets fail

Well, den här var inte svår. Utan att ta ställning för eller emot någon av de nya spelkonsolerna, är det enkelt att konstatera vem som inte gjorde det särskilt lätt för sig. För #Microsofts klantigheter under framförallt de två första presskonferenserna om Xbox One var ju närmast ett skolboksexempel på hur man inte gör. Det handlade egentligen inte så mycket om fakta eller vad de ville ha sagt – utan hur de sa det. Attityd, fokus och ordval vittnade om ungefär noll magkänsla för oss som gillar spel, vilket så klart slog tillbaka hårt.

För oss i Sverige slutar ju dessutom året i samma ton från Microsoft – vi fick som bekant inte ens Xbox One. Om det beror på att de inte hunnit försvenska innehållet eller om Microsoft bara vill koncentrera sig på de större marknaderna vet vi inte, allt vi vet är att konsolen kommer "så tidigt som möjligt 2014". Vilket ju kan vara när som helst; frågar man runt i branschen tror i stort sett ingen på första kvartalet 2014, många hoppas på andra kvartalet och ytterligare en del fruktar för att det blir först till hösten.

Som sagt, Årets fail går till Microsoft och Xbox One.