Med den senaste generationens konsoler kom ett nytt sätt att spela. Xbox 360 och Playstation 3 införde ett poängsystem som gör att du kan tävla med dina kompisar om hur väl du klarat av dina spel. Här berättar vi mer om prestationer och troféer.

Vi har alla någon gång hävdat att vi är den bäste spelaren på jorden, vilket oftast möts av tvivel, glåpord och i värsta fall äggkastning. Hade det inte varit trevligt om det funnits något universellt sätt att mäta hur bra man egentligen är? Numera går just det, åtminstone om du spelar på Xbox 360 eller Playstation 3.

#Microsoft och #Sony kom på (även om Sony var lite sent ute) att om de introducerade ett globalt poängsystem för spelare att jämföra sig själva med så skulle det tillföra den där extra dimensionen till spelen. Äntligen kan diskussionerna kring världens bäste spelare ta slut bara genom att kasta fram hur många poäng man lyckats ta totalt sett.

På Xbox 360 kallas de här poängen för prestationer (achievements) och på Playstation 3 kallas de för troféer (trophies). Du låser upp dem genom att klara av vissa saker i spelen. Det kan handla om att klara av en bana eller alla banor, det kan handla om att ta maximalt med poäng i en del av ett spel – exempelvis att lyckas få samtliga medaljer i #Lips. När du låst upp prestationerna eller troféerna får du poäng, som i Live kallas för Gamerscore och förkortas G. På PSN har poängen inga namn utan används för att du ska komma upp i nivå.

Playstation 3-troféer finns i fyra steg

Sony kräver numera att alla spel som släpps från och med januari 2009 ska ha troféer. Antalet spel som idag har troféer ökar med andra ord hela tiden. På Wikipedias sida för Playstation 3-spel kan du se vilka spel som har troféer (se länk nedan), och listan utökas hela tiden.

Platina är bäst

Öka din nivå med ädelmetaller

Prestationer finns bara av en sort, medan det finns fyra typer av troféer: brons, silver, guld och platina. Precis som med Xbox prestationer ger de poäng. Skillnaden i Playstation Network är att spelare kommer upp i nivå (level) genom poängen, vilket är ett trevligt plus i kanten för troféerna.

Det kan låta som en enkel sak att spela spel och öka sina poäng, men skenet bedrar – att uppnå höga poäng är allt annat än lätt. De främsta spelarna i världen – och då pratar vi om de främsta vad det gäller att samla poäng – har på Xbox 360 över 200 000 poäng. Enligt mygamercard.net har världens främste spelare på Xbox Live i skrivande stund 278 983 poäng (Live: Stallion83). Den prestation som faktiskt krävs för att uppnå så här många poäng ska vi inte ens försöka förringa, det handlar om tusentals speltimmar.

En Live-världsmästare och en artikelförfattare

Vanliga spel på Xbox 360 har maximalt 1 000 poäng, medan arkadspelen som mest har 200 upplåsningsbara poäng. Vissa spel har tillägg som gör att det går att få mer poäng. #The Elder Scrolls: Oblivion har genom det nedladdningsbara tillägget #Shivering Isles lagt till 250 poäng till prestationerna, något de för övrigt var först i världen med att göra på ett Xbox 360-spel. Arkadspelen har nu fått en möjlighet att utöka prestationerna till hela 250 poäng totalt. Rekordet för antal poäng håller #Halo 3, med hela 1 750 poäng fördelat på 79 prestationer.

På Playstation 3 är gränserna lite mer flytande och det ges olika poäng för brons-, silver-, guld- och platinatroféer. Platinatroféer kan inte låsas upp förrän de andra troféerna har låsts upp, men det är heller inte alla spel som har platinatroféer.

Föregående Nästa
Har sony gjort någon onlinetjänst ännu? Eller är man fortfarande fast i alla dessa värdelösa "gamercard"-sidor som kräver att man själv sitter och fyller i? 04/02 har aldrig brytt mig om sånt här iallafall 02/02 Achievements och gamerscore ser jag endast av godo. Däremot så tycker jag att flertalet spelföretag kan ha lite mer fantasi när dom skapar achievements, samt tänka efter lite när dom skapar achievements som hänger på vilken svårighetsgrad man spelar på.... 02/02 Ah, jag måste inflika en sak här. Om kritiken är konstruktiv är det däremot en win-win situation. Jag menar, om det gör att man lär sig något så att man kan prestera bättre i framtiden så är det bara bra. Det är dåligt upplagd kritik och dylikt trams... 02/02 Sluta hacka på FZ nu, dom gör i mitt tycke den bästa gaming sajten, om om det nu är nåt enstaka reportage nån ogillar, så räcker det att helt enkelt hoppa över det reportaget, att sitta och gnälla en hel dag är enbart störtlöjligt. 02/02 Det hade varit något jag hade velat läsa. Plussa på en liten eventuell analys av multiplayerachievements som vissa spel dissar (på grund av fusket, t.ex. Civization Revolution), men som andra har många av (vet inte vilket som har mest, men de flesta har... 02/02 Vet inte egentligen om det paketet var så mycket att skämmas för, visst jag hade valt lite andra komponteter efter eget tycke . Det Bästa möjligen är att försöka låta bli att skriva såna artiklar då väldigt många stöter sig ordentligt när någonting inte... 02/02 * Föreslå själv några artiklar du gärna hade läst Visst det kan jag göra. - Vad är achivements är och hur det funkar i olika spel, och på olika plattformar. Vilka achievements som är roliga. Vart spelbranchen borde ta achivements åt. Alltså åt vilken... 01/02 Tycker achivements och trophies är en härlig detalj som ger bra spel ännu mera livslängd och lite mål och utmaningar när man spelar om igen osv. :) Visst alla tycker inte det är roligt att göra detta men ni behöver ju inte heller göra det så varför gnäl... 01/02 Det är så att jag blir bestört när jag läser den här kommentartråden. Vilken oerhört tråkig stämning som genomsyrar den! I januari-februari är spelbranschen traditionsenligt stendöd. Det släpps i princip inte ett intressant spel så långt ögat når. Det... 01/02
Skicka en rättelse