Navezgane country, Arizona. Någon gång efter det tredje världskriget. Zombieapokalypsen är här och allt har förvandlats till ojämna, gigantiska kuber.

Det ser visserligen ut som #Minecraft, men #7 Days to Die har bara utseendet gemensamt med det fyrkantiga, svenska spelundret. Ja, och crafting-systemet, och resurssamlandet, och... zombierna. Okej då, det är Minecraft i en dystopisk framtid, men med en liten twist. Här handlar det om överlevnad från början till slut, vare sig du gräver dig ner i marken efter mineraler, hugger ner träd med bara knytnävarna, plundrar övergivna byar eller jagar hjortar så måste allt du gör vara inriktat på ett enda mål: att överleva nattens zombieinvasion.

Någon har ätit all sin spenat, varje dag.

Så långt låter det ganska likt alla andra spel i undergenren "gräv och överlev i en värld full av kuber". Men zombierna i 7 Days to Die är lite smartare än i andra spel. Då menar jag inte att de är smarta nog att använda skjutvapen eller samarbeta. De är fortfarande en myllrande hord som fyller gatorna på nätterna och som försöker ta sig fram till dig på alla sätt de kan. I början kommer du förmodligen att bygga för dörren till ett övergivet hus och försöka hålla invasionen ute. Det är då du upptäcker att zombier kan slå sönder väggar, golv, dörrar, och i stort sett allting annat.

Tyst överlevnad

Det är här zombie-ai:n kommer in. Om du byggt in dig på en övergiven vind, och blir överraskad av mörkret medan du är ute och hugger träd, är det bäst att du tar dig tillbaka till ditt gömställe så obemärkt som möjligt. Zombierna ser dig nämligen, och följer efter hem, varpå de försöker riva ner väggarna hela natten. Om du istället lyckas smyga, är det betydligt mindre risk att du råkar ut för en gigantisk hord av odöda, och en framtida alphaversion kommer till och med att innehålla ett särskilt smygläge som gör detta ännu mer användbart.

"Hejsan, jag säljer en tidning som heter Vakttornet.

Spelets stora attraktion är multiplayer-co-op och om du har tur loggar du in på en server där spelarna byggt försvarsanläggningar redan. Jag har sett imponerande bunkrar, gruvor och improviserade fästningar. Spelets inbyggda crafting-system gör det möjligt att skapa fällor, vapen och mat. Det viktigaste är dock att samarbeta, och att inte dra på sig zombiernas uppmärksamhet i onödan.

7 Days to Die finns på Steam Early Access. Även om det är en tidig alpha, är det redan nu en dystopiskt underhållande variation på överlevnads- och craftingtemat, särskilt med andra spelare. Och det lär bara bli bättre innan relase.

7 Days to Die på Steam