Hoppet lever. Någonstans i Chernarus vidsträckta landskap har Mats en vän. Men hur ska de hitta varandra? Och om de gör det, hur ska de hålla varandra vid liv?

Det har hänt en hel del sedan vi sågs senast, kära läsare. Under det sista dygnet har #Dayz patchats och fått en mängd nya prylar plus en helt ny stad i norr, Svetlojarsk. Staden har funnits där i rudimentär form men nu är den tydligen fullt utbyggd med loot och andra förnödenheter. Låter som ett logiskt mål för en dagsmarsch, eller hur? Problemet är att jag dog igår och därmed inte har någon utrustning idag – trodde jag.

När jag loggar in vaknar jag upp i den lilla hålan Kozlovka. Inte nog med det: min karaktär har rest i tiden tillbaka till någon gång förra veckan, då jag hade en helt perfekt M4 med rödpunktssikte, militärhjälm och mängder med mat. Och det kanske viktigaste av allt: två konservöppnare. Jag behöver alltså inte leta efter prylar på ett bra tag och kan koncentrera mig på att nå Svetlojarsk, och försöka sammanstråla med ett par goda vänner (om de någonsin bemödar sig att logga in). Dessutom vill jag förstås prova några av de nya spelmekaniker som infördes i patchen.

En ny dag gryr i Dayz med en ny patch i släptåg.

Du kan numera hitta svarta och gröna sprayburkar. Det enda som går att måla med dem är jaktgeväret, av modell Mosin-Nagant. Du kan måla det svart, grönt eller bäggedera, vilket då resulterar i något slags hillbilly-camouflagemönster. Som om det inte vore fult nog resulterar sprayburkarna för närvarade i att du skapar ett nytt gevär: alla dina tillbehör går upp i rök och du kan bara mata in en patron i taget. Patchen lägger alltså till åtskilliga buggar. Kanske inte helt oväntat.

"Min karaktär har rest i tiden tillbaka till någon gång förra veckan"

En annan nyhet är ett hagelgevär och en bågfil (som är en såg, inte en fil, trots namnet). Om du kombinerar dem får du ett avsågat hagelgevär, och det måste jag ju prova. Tyvärr säger ryktet att haglets spridning ökar när man sågar av bössan, vilket är trist i ett spel som i övrigt verkar satsa på realistisk vapenhantering. I verkligheten gör piplängden ingen skillnad på spridningen. Särskilt inte på de avstånd man använder en hagelbrakare (0-100 meter ungefär). Dessutom ska man kunna plocka bär om man är hungrig och det verkar finnas mycket annat som inte nämnts.

Efter att ha ätit lite mat och upptäckt att man nu får en statusskylt ("stuffed") när magen är full, joggar jag över berget österut, med tanken att ta mig norrut längs kusten, men loota de byar jag kommer åt längs vägen. Nadezhdino bjuder inte på några överraskningar. Patchen ska ha fixat looten i vissa byggnader, som till exempel ladorna. Det jag märker mest är dock att hus som tidigare hade prylar inte längre har det. Ännu en bugg eller en lurig bandit som stängt dörrarna bakom sig? Jag har ingen aning, så jag fortsätter mot mitt mål. Längs vägen håller jag utkik efter vilda bär att plocka. Men eftersom jag inte har någon aning om hur de ser ut eller var de växer, så ser jag inga. De är antingen väldigt sällsynta eller väldigt svåra att se.

Den. Utsikten.

Jag når en liten idyllisk gård nära borgen Zub. Härifrån har jag goda minnen av kampanjuppdrag i #Arma 2 och utsikten är fantastisk. Det är dessutom ett av de få ställen utanför städerna som har en brunn där jag kan fylla mina vattenflaskor, så jag fyller alla tre och dricker mig otörstig innan jag fortsätter mot nordost. Precis då hör jag det välbekanta ljudet: FZ-bekantingen Michael Gill har loggat på Skype och är sugen på att utforska Chernarus med mig. Farväl, ensamhet!

Jag vet exakt var jag är. Micke tror att han är i Orlovets. Vi är båda nyfikna på den nya staden, så vi kommer överens om att mötas någonstans i trakten av Polana. Efter halvannan timme är jag i södra utkanterna av just den staden, men ser inte Micke någonstans. Han hittar en livsmedelsbutik och ställer sig på baksidan. Jag letar mig fram till Polanas butik och går ut på baksidan. Tomt. Vi är alltså inte i samma stad.

För att navigera i den postapokalyptiska världen finns det kartor. Fyra olika kan i teorin sättas ihop till en enda som visar hela Chernarus. Men eftersom det inte går att rita på kartan än tar den bara upp plats i din ryggsäck. Det är bättre att orientera sig efter den utmärkta kartan på DayzDB, leta vägskyltar och lära sig att känna igen landmärken.

Det är så här Dayz ska spelas

Efter lite mer kartletande och springande efter vägskyltar inser vi att jag mycket riktigt är i Polana. Det är inte Micke. Han är i Krasnostav, en rejäl bit norrut. Det är förstås bara att lägga benen på ryggen. Med hjälp av min improviserade autorun-funktion och med trevligt sällskap i lurarna går det ändå rätt fort och snart skymtar jag hans gula regnrock utanför staden.

"Med trevligt sällskap i lurarna går det ändå rätt fort och snart skymtar jag hans gula regnrock"

Vi kommer överens om att ta oss norrut via flygfältet, loota vad som lootas kan och därefter springa över kullen mot Svetlojarsk så fort benen bär oss. Det är lite spännande, vi misstar zombier för andra spelare, byter ammo och resurser med varandra och utforskar övergivna hus. Flygplatsen är särskilt farlig, som vanligt, men inte ens här ser vi någon annan spelare. Vi smyger igenom tomma hangarer, flygledartorn (där Micke hittar en vackert klarröd ryggsäck som "matchar" den kanariefågelgula jackan) och byggnader. Det är bra mycket trevligare att jobba i par. Jag kan täcka honom när han plockar över saker i sin nya ryggsäck och lootandet går dubbelt så fort när vi tar varsitt rum. Det är onekligen så här Dayz ska spelas: i en liten grupp med folk du känner från verkliga livet.

Också i en döende värld finns det plats för vänskap.

Det är alltid obehagligt att rusa över stora öppna ytor i Dayz. Vi skulle kunna använda oss av militär taktik och ha en som täcker den andre under förflyttningen. Men vi är lite lata, så vi tjurrusar båda mot kullen rakt över flygfältet. Vi har tur. Eller så är det bara ingen i närheten, men på en befolkad server är det nästan hundra procents chans att springa på folk nära flygfälten. Förmodligen hade vi tur.

Vi når kullens krön, där en rödvit antenn sträcker sig mot himlen. Solen är på väg ner och Micke måste ägna sig åt IRL-aktiviteter. Jag måste skriva färdigt den här texten, så vi kommer överens om att käka en bit på kullen och därefter logga av tillsammans i hopp om att spela mer i kväll. Och där slutar näst sista avsnittet av vår episka zombiesaga. Imorgon får du veta om Svetlojarsk är så fantastiskt som alla säger, eller om det bara är ännu en banditfylld dödsfälla.

Köpte det idag efter att ha läst den här spännande dagboken och fått lite påtryckning från kompisar. Har hunnit prova ett par timmar. Verkar riktigt spännande :) 26/01 Att den skulle få större rekyl är ju rent fel. Fel, fel och bara fel. Det måste anmälas på feedbacken. Har inte testat själv, så kanske du vill göra det? Rekylen baseras på den fysikaliska lagen som säger att alla krafter måste ha en motkraft. Samma lag... 24/01 Finns det något svenskt forum där man kan dela historier med varandra? Spelade med några vänner igår och var nära på att vådabekämpa en spelare som kom inrusande i vår gruppering. Visade sig vara en svensk, men han blev snart skjuten av en bandit (Kulle... 24/01 Älskar den här artikelserien! Jag plockade upp DayZ för ett par dagar sedan och igår kväll slog jag mig ihop med två vänner som vardera har mellan 50 och 120 timmar loggade i spelet. Vi drog ut på en episk resa genom det öde landskapet klockan nio på... 24/01 Visst, lite effekt har det, men egenspridningen ökas inte nämnvärt inom den användbara räckvidden. Den stora skillnaden är att det blir svårare att sikta och värre rekyl, särskilt om man sågar av kolven också. Tyvärr simulerar ju DayZ den mänskliga fakt... 24/01 Tycker det är ett konstigt påstående att spridningen inte skulle öka om man sågar av pipan på ett hagelgevär. Självklart ökar spridningen av hagel om man kortar av pipan även om t ex. en fördubbling av träffbilden kan räknas i centimetrar och därmed är... 24/01 Imorgon får ni veta vilket öde min respawnade super-karaktär mötte :). 24/01 Loggade in för en timme sen och märkte jag hade fått tillbaka min döda gubbe. Jag dog typ 4-5 gånger förra veckan och inte spelat sen dess. Bara att tacka och ta emot :D 24/01 Hahaha känner samma :p . Tack och lov så vet jag att spelet kommer lagga satan för tillfället, så det hjälper mig att inte handla det :p . Värre kommer det bli när jag hittar felet på datorn, hur ska jag då klara av att hålla i plånboken?! VA VA VA?! 23/01 Grymt bra dagbok Mats! Jag måste verkligen hålla i Steam-plånboken för att inte på ren impuls inhandla DayZ-alfan. Mer sånt här! 23/01
Skicka en rättelse