Det digitala samlarkortspelet #Hearthstone: Heroes of Warcraft blev inte direkt mottaget med stående ovationer när det utannonserades under PAX East-mässan förra året. Idag är läget dock ett helt annat när miljontals spelare trängs runt de digitala spelplanerna för att visa att just de sitter på den mäktigaste kortleken. Nyligen öppnades betan för allmänheten i ytterligare ett steg på resan mot den officiella lanseringen. Vi tog ett snack med production director Jason Chayes och lead designer Eric Dodds för att diskutera framtid, design och när vi egentligen får spela som monk och death knight.

Jason Chayes och Eric Dodds. (Foto: Blizzard)

Hur tycker ni att free-to-play-modellen fungerar?
– Vi är nöjda med modellen och responsen vi fått från spelarna, berättar Jason Chayes. Det har varit viktigt för oss att spelarna kan börja lira och tävla väldigt snabbt om de vill det. Bara förra veckan var det någon som nådde legendary-ranken utan att spendera pengar. Men de som vill köpa kort måste få ett bra värde för vad de betalar för, och spelarna verkar vara nöjda med prissättningen.

En del lite nyare spelare jag har pratat med känner sig frustrerade när de kör rankat spel. De känner att de kommer till en punkt då de inte kan ta sig vidare eftersom de möter så många lekar som är fullproppade med legendary-kort. Har ni något tips till de som tycker så?

"Skaffa alla basic- kort och lås upp några få av bättre kvalitet"

– Det kan vara värt att kolla streams när andra spelar, förklarar Eric Dodds. Skaffa alla basic-kort och lås upp några få av bättre kvalitet för att komma igång. Eftersom meta-spelet ändras hela tiden så ersätter de dominanta strategierna varandra hela tiden, så då kan man försöka lista ut hur man kan lyckas. Man kan använda enklare kort för att motverka legendariska, till exempel hex och polymorph.

En annan åsikt som verkar relativt vanlig är det här med random number generation, och att det i Hearthstones fall gör spelet väl slumpmässigt. Hur bemöter ni den kritiken?
– Spelet är konstruerat med RNG i åtanke, och det gör spelet kul och överraskande, säger Dodd. Det handlar om hur man hanterar situationen och det är här skicklighet kommer in. Du får inte de kort du vill ha, samtidigt som du inte vet vilka kort din motståndare har på handen. Det är det som gör det så intressant, hur man anpassar sig efter situationen. En match tar cirka sju minuter att spela. Ibland får du en svårspelad hand, men kanske går det bättre nästa gång.

"Potential för tävlingsinriktat spelande", tycker Blizzard.

Finns det några planer på ett spelläge där det sätts in begränsningar på antalet legendary- och epic-kort man får använda?
– Inte just nu, men vi håller hela tiden ögonen öppna för att se vad spelarna vill ha, säger Jason.

Spelläget arena är dock inte lika knutet till kvalitén på korten, då alla kör med slumpmässiga kortlekar. Det är ett koncept Jason och Eric tycker fungerar alldeles utmärkt i sitt nuvarande skick, där spelarna kan leka runt med spännande kort de vanligen inte har tillgång till. De är nöjda med resultatet men kan inte avslöja om de jobbar på några fler, liknande spellägen. Men de tycker att det finns någonting tilltalande med att alla spelar efter samma förutsättningar.

"Hearthstone har helt klart potential för tävlingsinriktat spelande"

När jag frågar hur många som sitter vid spelborden och filar på sina kortlekar i spelet just nu har de inte några officiella siffror att offentliggöra. Däremot avslöjades det under årets Blizzcon att drygt en miljon människor hade anmält sitt intresse för betan – och den siffran har överträffats sedan dess. Att många är i Hearthstones grepp är det alltså inte någon tvekan om, och flera av dem tycker om att spela tävlingsinriktat, inte minst via Twitch.

Har ni några planer för att stödja tävlingsinriktat spelande på något sätt?
Hearthstone har helt klart potential för tävlingsinriktat spelande och vi frågar oss hela tiden vad vi kan bygga in i spelet för att stödja det. Vi kommer bland annat hålla i en formell turnering under Blizzcon, men vi är ännu inte helt säkra på formatet, säger Jason.

Jag kan inte låta bli att fråga om ett officiellt släppdatum, och får det väntade svaret “så snart som möjligt”. Fokus ligger just nu på att stampa ihjäl ett par irriterande buggar innan lanseringen, men även en del nyheter ska utvecklas. Bland annat en möjlighet att återsansluta till ett spel om internetuppkopplingen dör, samt belöningar för att spela rankade matcher.