1997 års #Dungeon Keeper har hamnat i strålkastarljuset efter att #EA gjort en fee2pay... förlåt, free2play-tolkning av #Bullfrog-klassikern. Nyversionen har fått massiv kritik från såväl spelare som recensenter, mestadels för höga priser om du tänkt köpa dig förbi de flera timmar långa vänteperioder som väntar gratisspelaren.

Och nu ansluter sig Peter Molyneux till kritiken. Den vanligtvis mycket positiva Dungeon Keeper-skaparen säger till BBC att tidsfördröjningarna är "löjliga" och att balansen blivit fel.

– Jag kom på mig själv med att vända mig om och säga 'Va? Det här är löjligt. Jag vill bara göra en fängelsehåla. Jag vill inte ställa alarmklockan i sex dagar för att komma tillbaka och hugga ett block'.

Han tror att mycket av kritiken kommer från fans som blivit besvikna när de förväntat sig en nyversion men istället fick en betydligt pengahungrigare variant.

– Jag tycker inte att de fått till det riktigt, balansen mellan att behålla igenkänningsfaktorn för de gamla fansen och fräscht och begripligt nog för den mycket större gruppen mobilspelare.

FZ recenserade #mobil-Dungeon Keeper i helgens mobilsvep, och omdömet blev kanske inte det hjärtligaste:

Enda alternativet om man vill fortsätta spelandet är att vänta minst fyra timmar tills undersåtarna har byggt färdigt, eller plocka fram plånboken. Om du värdesätter din tid och pengarna du har på kontot är det här definitivt inte ett spel att försöka sig på.

Förutom spelare och kritiker har också EA själva bidragit till att smutsa spelets namn. Man har krånglat till betygssättningen i Google Play och Itunes-butikerna så att högsta betyg är snabbt och lätt att sätta, medan lägre betyg inte följer gängse mall – du uppmanas att skriva till EA och berätta vilka ändringar som skulle göra spelet till en fullpoängare. Vilket kan ha bidragit till det höga betyget i Google-butiken (4,2 av 5 stjärnor) samtidigt som spelet pulvriserats bland Metacritic-användare (0,3 av 10).