Det här med hur kvinnor porträtteras eller får vara med i spel är en het potatis. Ni vet var jag står vid det här laget; in med fler kvinnor i spelen på samma villkor som männen, fler kvinnor i som inte bara är med för att räddas eller vara ögongodis. Det blir bättre spel då. Det är min övertygelse, och den står jag för. Som en bieffekt skulle antagligen fler spel också säljas på sikt, det blir ju med största säkerhet roligare för kvinnor att spela spel där de porträtteras på ett schysst sätt.

"Kvinnor som både kan döda dig och dödas av dig."

Men en annan sida av jämställdhetsmyntet är att kvinnor också måste kunna dödas och bli slagna på samma villkor som männen i spelens värld. Och här blir det knepigt för många utvecklare och förlag. Somliga har till och med en policy som säger att det inte får finnas kvinnliga kombattanter av någon sort, helt enkelt för att man inte ska kunna döda kvinnor i deras spel. Det kan ju låta hedervärt, men det är ju tyvärr även ett sätt att upprätthålla bilden av kvinnan som det svaga könet; någon som ska skyddas, som är kanske bra på att känna och prata – men inte göra saker (som att slåss eller skjuta).

Det är klart att jag inte gillar tanken på att man i mer realistiska actionspel ska kunna döda oskyldiga; men det gäller inte bara kvinnor, det gäller alla, oavsett kön och ålder. I de allra flesta spelen funkar det ju heller inte så; du slåss mot väl definierade fiender som det självklart går ut på att döda innan de dödar dig. In med fler kvinnor där, säger jag; kvinnor som både kan döda dig och dödas av dig. Jämställt så det förslår.

Det finns en hel del exempel på hur bra det här kan funka, ta bara Mass Effect eller Bioshock. Åsa Roos, speldesigner på #Avalanche, har skrivit bra om detta på sin blogg Discordia. Så här säger hon bland annat (min översättning från engelskan):

"Bristen på kvinnor i spel är inte begränsad till spelbara karaktärer. Det finns också begränsningar i vad du kan få se hända på slagfälten. Det är viktigt, för när vi utesluter kvinnor, drar vi också en linje. Vi säger 'kvinnor hör inte hemma här.' Vi säger 'kvinnor kan inte slåss.' Vi säger 'kvinnor är något annat'.

Det här verkar tyvärr vara väldigt svårt att fatta för många spelutvecklare (och många spelare med för den delen). Fast måste det vara så jäkla svårt, egentligen?

Faktiskt inte.

Låt mig berätta en liten, men aktuell historia om våld, blod och jämlikhet.

"Vi hade däremot inte i vår vildaste fantasi tänkt att det skulle innebära kvinnliga fighters"

Arbetet med #EA Sports nya #UFC-titel hade pågått ett bra tag när det hände. UFC-chefen Dana White hade med emfas slagit fast att hans organisation MMA, den största proffsligan för kampsporternas Formel 1, aldrig någonsin skulle tillåta kvinnliga proffs. Men 2012, när EA Sports UFC redan var en bra bit in i produktion, gjorde White och hans liga en kovändning. Jodå, nu skulle det istället skapas en egen viktklass bara för damer och strax innan jul skrevs kontrakt med den första stjärnan, Ronda Rousey.

Så vad gjorde EA Sports?

"Vi hade ju sagt att vi skulle ge spelarna en så verklig upplevelse av UFC som möjligt. Vi hade däremot inte i vår vildaste fantasi tänkt att det skulle innebära kvinnliga fighters, UFC hade ju varit väldigt tydliga med det. Men dagen efter att Dana White gjorde sitt uttalande bestämde vi oss. Skulle vi ge en sann upplevelse av UFC måste kvinnorna vara med. Det var bara att börja jobba."