I onsdags delade #Carbine Studios ut 40 000 betanycklar till sitt mmo-spel #Wildstar. Till helgen släpper de ut en hel armé nya äventyrare på planeten Nexus, och förhoppningsvis lyckades många av er läsare knycka biljetter till första parkett. Om inte får du en ny chans inför nästa betahelg – och FZ kommer dela ut nycklar.

Men helgens Wildstar-beta börjar klockan 16 i morgon, fredag. Har du listat ut vad du ska spela än? Vilken klass som passar bäst och vilken path som speglar personligheten? Vi har testat de olika möjligheterna och hjälper dig på vägen.

Klasser

Wildstar använder den etablerade “holy trinity”-principen där du kan spela som stryktålig tank, omvårdande healer eller bråkig skadegörare (dps). Var och en av de sex klasserna kan axla två av dessa roller, så det första du bör ta ställning till är vilken av de tre du kan leva utan. Det är även viktigt att avgöra om du vill strida nära inpå fienden eller stå på behörigt avstånd. När du bestämt dig är du redo att gå vidare i urvalsprocessen.

Esper
Esper står på tryggt avstånd när den helar och gör skada med olika illusioner. Det är en klass som känns lite som magiker i andra mmo-spel. Många av förmågorna kräver att man står stilla medan de laddas och avfyras. Frågan är hur bra det fungerar i längden i ett spel som Wildstar, där alla studsar runt till höger och vänster och projektiler slår ner precis överallt. Vi är inte helt övertygade. Å andra sidan tar de igen sin begränsade rörlighet genom att göra duktigt med skada och healing, och att framkalla tillfälliga allierade med tuffa effekter (en flygande knytnäve!) är en säregen stil som gör att klassen sticker ut.

Medic
Sjukvårdaren är en ganska udda figur som beskrivs som ett mellanting mellan avståndskrigare och närstridsentusiast. De använder en science fiction-defibrillator för att både hela och göra skada. Vi gillade särskilt klassen under ett par svettiga pvp-pass, där de olika förmågorna lämpade sig särskilt väl i kniviga situationer. Vi la ut effekter på marken som hjälpte vänner samtidigt som de skadade våra fiender. Effektivt och uppskattat i det rådande kaoset. Dock känns klassen i ärlighetens namn mer som en närstridskämpe än någon som befinner sig på medelavstånd.

Stalker
Stalker är den smygande dps-besten som är att jämföra med rogues i fantasy-orienterade onlinerollspel. De delar ut rikligt med smärta i närstrid, men är trots medium armor inte lika benägna att ta emot hårdare smällar. Särskilt större grupper kan bli knepiga om man missar med en attack, och att använda support-förmågor med stuns och enklare healing rekommenderas. Stalkers kan även axla rollen som tank där de reflekterar och undviker skada i så stor utsträckning som möjligt.

Warrior
Klassen som återkommer i varenda mmorpg som existerar. Det trygga valet för den som vill ha en schysst balans mellan skada och överlevnadsförmågor. I Wildstar svingar krigarna gigantiska svärd och inriktar sig på att antingen göra skada eller tanka i närstrid. Ett vettigt val för den som vill vara nära inpå fienden men tycker att stalker-klassen är lite för krånglig. På de tidiga nivåerna är klassen stryktålig och lättspelad, vilket lämpar sig utmärkt för de som inte är särskilt vana vid mmo-spel.