Det här är vårt DRM-tema:

Gratis underhållning lockar och upprör. I takt med allt snabbare uppkopplingar hos gemene man ägnar sig allt fler åt att dela upphovsrättskyddat material med andra nätmedborgare, detta trots att lagstiftningen i många fall gör dem till brottslingar. Än så länge är det en relativt riskfri kriminalitet; risken att åka fast bedöms av de flesta vara försvinnande liten, varför de illegala gärningarna fortgår.

Det här drabbar materialets rättmätiga ägare på så sätt att folk använder deras material utan att de får betalt för det. Och betalt vill de förstås ha, precis som alla andra som utför en arbetsinsats. Därför tar de till andra metoder än de rent juridiska (de fungerar inget vidare - folk struntar som sagt i att tankningen gör dem kriminella). Entré DRM.

Rättighetsstyrning

Alternativt, rättighetsbegränsning

Det senaste året har DRM (Digital Rights Management) varit ordet på allas läppar. Begreppet är inte nytt men efter en rad uppmärksammade fall där speltillverkare försett sina alster med kontroversiella skydd och begränsningar har folk reagerat med avsky, frustration och rop på bojkott.

Men har det fått piratkopieringen att minska? Eller är det bara ett uttryck för desperata företag som inte vet hur de ska hantera den nya tidens informationsutbyte? Vidare - vad är egentligen DRM och hur fungerar det? Vad skiljer det från "vanliga" kopieringsskydd? Hur funkade kopieringsskydd förr och hur ser de ut i framtiden? Och inte minst - varför är många så förbannade?

Det finns inga enkla svar på dessa frågor. Men debatten lär rulla vidare och därför kör vi en serie artiklar med just DRM som tema. Förhoppningen är att bringa lite klarhet i fenomenet. Vi börjar med en genomgång av vad det egentligen är alla tjafsar om.