När jag börjar skriva det här är klockan halv tio på förmiddagen och det har redan kommit fyra pressmeddelanden. Det är passande, för det här är en krönika om just dem. Pressutskicken, hur de funkar, vad som inte funkar med dem - och faktiskt hur det påverkar dig.

Jag har räknat den senaste veckans skörd, 16 är snittet. Det är rätt mycket. Hälften är kanske spelrelaterat, resten handlar om allt från högtalare och mobiltelefoner till, ja, ungefär vad som helst.

Det är inget konstigt, det är bara så det är. Det är inte ont, fult eller dåligt. Däremot är det ofta rätt tröttsamt för de flesta meddelanden angår mig inte, är dåligt skrivna, handlar om ointressanta saker eller är bara rent trams. Men ibland kommer en pressrelease som kan bli en nyhet eller användas på något sätt.

Gamespress - en hel sajt för pressmeddelanden

"det finns ju skäl att ifrågasätta sanningshalten i det."

Allt det här är standard. Det är så journalistjobbet funkar. Pressreleaser är en av många källor till information och, kanske framför allt, till att man ska ha koll på vad som händer. Det går inte att ha koll på allt, så en heads up om att #Pac-Man Museum är ute just idag kan vara bra att få. Däremot är sällan allt som står i pressreleaser varken intressant eller ens sant. Att Pac-Man Museum är en "exciting title", som det står i meddelandet, tycker så klart #Namco Bandai, men det finns ju skäl att ifrågasätta sanningshalten i det.

Ja, du fattar.

Det är rätt basalt; som journalist sorterar man i informationen, använder det som är relevant och sorterar bort tjurskiten. Ja, det är intressant att Pac-Man Museum kommer idag (eller nej, kanske inte egentligen, det här är bara ett exempel eftersom just det pressmeddelandet kom idag), men knappast att Namco Bandai tycker att det är en upphetsande titel. Så ska jag skriva något om det tar jag alltså med det ena, men inte det andra.

Kommunikationsklossar

Men i spelvärlden spelar pressmeddelanden större roll än vanligt. Många studior och förlag kommunicerar nämligen bara på det sättet. Du kan inte ringa upp #Rockstar, #EA Sports eller ens #Starbreeze Studios och fråga vad de tycker om sitt nästa spel, när det kommer och så vidare. De berättar det för dig, ofta genom press och media, när de själva vill. Så vill du ha löpande information är du alltså hänvisad till den information de ger dig, när de har lust att ge den till dig.

Inte på en pc förrän Rockstar säger till

Dessutom består spelmedia till stor del av sajter, som den här, där det som skrivs är direkt riktat till en mycket specifik målgrupp - de som har ett stort spelintresse. Alltså är exempelvis en stor nyhet om när exempelvis #GTA 5 för pc kommer. Skickar Rockstar ett pressmeddelande om saken kommer du kunna läsa det tämligen bums på din favoritsajt.

Det komplicerade består dock inte i just detta, utan snarare i att det ofta inte finns någon möjlighet att välja bort det. Ska man ha en nyhet om #Plants vs Zombies Garden Warfare, vars pressrelease just damp ner i inkorgen, med citat från någon som jobbat med spelet, ja, då måste man helt enkelt använda detta pr-utskick.