Att betala månadsavgift för att uppleva ett enskilt spel har egentligen alltid varit hyfsat kontroversiellt, där endast mmo-giganten #World of Warcraft har klarat av att göra det på riktigt stor skala. Men skam den som ger sig, och även i dessa free-to-play-tider tänker både kommande #Wildstar och #The Elder Scrolls Online ta betalt per månad. Bethesdas Pete Hines förklarar valet av betalningsmodell i den sistnämnda titeln för Gamespot:

– Vi är väldigt självsäkra i vår förmåga att stödja spelet med nytt material. Och inte av typen 'här har ni ett nytt svärd eller en lustig hatt', utan material som är betydelsefullt och känns som regelbundna dlc-släpp.

Free-to-play-modellen har fördelen att kunna locka till sig mycket folk, men Hines menar att det inte spelar någon större roll för dem eftersom de inte gör ett spel för alla, utan för en särskild publik. Och materialet de tänker släppa ungefär var fjärde till sjätte vecka är så stort att det inte är säkert att det hade gått att finansiera med free-to-play-modellen.

Har du ännu inte testat The Elder Scrolls Online delar vi ut ett knippe betanycklar till helgens test. Hämta din nyckel här!