TaleWorlds har gjort sig ett namn med det originella medeltidsactionrollspelet Mount & Blade, som senare i år får multiplayerstöd i en expansion. Vi pratade med en av utvecklarna när de var på besök i Stockholm.

Mount & Blade från turkiska indieutvecklaren TaleWorlds har inte fått så mycket uppmärksamhet i medierna men desto mer kärlek från en stor skara hängivna fans. Det har prisats inte minst för sitt välutvecklade stridssystem och stora moddvänlighet, men något som många saknat är multiplayer. Det blir det dock ändring på i en expansion senare i år.

- Sedan början av betafasen av Mount & Blade har folk undrat över multiplayer, säger Cem Çimenbiçer från TaleWorlds. Vi ville också ha multiplayer, men det var ett helt nytt projekt som krävde så mycket tid och testande att vi lämnade det utanför projektet tills släppet av Mount & Blade.

Cem Çimenbiçer

I multiplayer kommer bara stridsdelen finnas med – inte resten av världen och spelet. Det kommer dock finnas en del nyheter även för de som inte vill spela flerspelarläget: kampanjbiten får en del tillägg (bland annat en ny sida att strida för - eller mot), större karta, bättre AI för förflyttningar på kartan och vissa grafiska förbättringar. Gameplaymässigt blir det flera nyheter, bland annat möjligheten att ducka.

Ett antal olika spellägen kommer att vara möjliga i multiplayer; förutom standardlägen som deathmatch och team deathmatch blir det även till exempel siege-scenarion och förmodligen capture the flag. Çimenbiçer nämner även möjligheten att göra historiska slag, där spelarna i ett lag startar på vissa positioner och går tillsammans ett tag för att sedan möta motståndarna i en stor batalj.

Minst 32 spelare - kanske fler

Åtminstone 32 spelare, plus eventuella botar, ska kunna slåss mot varandra på samma server, men Çimenbiçer sager att de ska försöka öka den siffran, kanske till 50-60. Han betonar att serverns anslutning är flaskhalsen – det krävs en hel del bandbredd för många spelare över internet. Botar är det inte samma problem med, så det kan bli möjligt med två mänskliga spelare och hundratals botar – eller så många som grafikkortet klarar av.

Multiplayerstrid i den kommande expansionen.

Det största problemet, rent tekniskt, är inte oväntat nätverksbiten. Çimenbiçer förklarar att lagg är huvudproblemet och att det är mer kritiskt vid närstrider – som Mount & Blade har mycket av – än vid strider med distansvapen.

- När du är väldigt nära motståndaren och vill hugga honom med ditt svärd så är det väldigt svårt för dig att förutsäga var han kan tänkas vara om en hundradels sekund, och det kan även ske bumping collision mellan de två agenterna och det skapar inkonsistenser mellan klient och server. Så det är huvudproblemet för oss – lagg, kanske 100 eller 150 ms. I lokalt nätverk är det inga problem.

Det ska vara möjligt att köra egen server. Kanske blir det även ett centralt serversystem för att hålla koll på statistik; det skulle i så fall göra det möjligt att skapa en profil och kanske uppgradera till nyare vapen och föremål allt eftersom man spelar mer. Men det är ännu inte bestämt.

Multiplayerdelen har varit under utveckling sedan i höstas och är fortfarande i ett relativt tidigt stadium, men TaleWorlds hoppas kunna dra igång stängd betatestning om några månader. Då kommer troligtvis också ett definitivt släppdatum. De tror dock att expansionen kommer vara släppt till sommaren.

Familjeföretag och choklad

TaleWorlds är ett litet företag i Ankara som drivs av makarna Armağan och İpek Yavuz. Arbetsmiljön är intim – dels för att de anställda uppgår till blott sju personer, dels för att de jobbar på vad Çimenbiçer kallar ett ”synnerligen litet ställe”, som även inkluderar utrymme för motion capture.

- På måndagar brukar vi handla till kontoret och köper en del grejer... speciellt desserter för oss själva. Choklad, och sånt som kan signalera din hjärna att jobba snabbare! För det behöver du, speciellt när du kodar grejer.

Arbetslivet beskrivs som "glatt och roligt" med mycket skämtande. Han säger att de ser sig själva som en familj.

- Det är så få av oss, alla är nära varandra, och Armağan – vår boss – står oss också nära. Han håller inget avstånd mellan oss, så det är fantastiskt att jobba med honom. Det är enkelt att diskutera, som med en nära vän. Vi höjer aldrig rösten mot varandra, jag har på två och ett halvt år aldrig sett något sådant. Det är väldigt fascinerande att jobba med honom.

» Recension - Mount & Blade

Skicka en rättelse