Titel: Monument Valley
Plattform: Android, Ios
Pris: 28:-

Jag har suktat efter #Monument Valley sedan det utannonserades. Med vackert färglagda miljöer, stämningsfull musik och fascinerande M.C. Escher-inspirerad bandesign, övertygades jag långt innan release om att detta förmodligen skulle komma att bli årets finaste mobilspel. Det släpptes nu i veckan – givetvis laddade jag ner det direkt.

Om namnet M.C. Escher inte får några klockor att ringa kanske ni åtminstone känner igen hans verk. Ett av de mest kända är förmodligen litografitavlan Relativity, rummet med trappor vars arkitektur leker med nivåskillnader och perspektiv. Även Monument Valley leker med dessa idéer. Prinsessan Ida ska ta sig från punkt A till punkt B via tio banor. Medan jag på skärmen klickar vart hon ska gå, roterar mina fingrar utvalda delar och stundtals hela miljöer, för att skapa nya vägar åt henne. Det känns smått surrealistiskt att hon från att ha stått på nedre botten plötsligt hamnar flera våningar upp utan att själv röra på sig. Spelet infriar mina förväntningar om att vara oerhört fascinerande och vackert. Vilket får mig att önska att det var längre än bara någon timme eller två. Men tiden som spenderades ihop med Ida kommer jag säkerligen bära med mig under lång tid framöver.

Betyg:
[score=4;l]

Släpps snart till Android
Köp till Ios


Titel: Cabin Escape: Alice's Story
Plattform: Android, Ios
Pris: Gratis

Alice vaknar upp i en stuga och inser snabbt att hon är inlåst. Hennes man har dragit iväg till jobbet och gömt nyckeln. Det hela känns olustigt och blir inte bättre av hennes minnesförlust och att jag hittar pillerburkar med hennes namn på. Maken har lämnat lappar med diffusa ledtrådar till diverse pusellösningar för att ”aktivera hennes hjärna” medan han är borta. Ledtrådar som i slutändan ska få mig att hitta nyckeln åt henne så att hon kan ta sig därifrån. Men obehagligast är att Alice verkar leva i ett universum där makens beteende är helt okej. Något som gör peka och klicka-spelet #Cabin Escape: Alice's Story ännu mer otäckt.

Jag vet inte vad som är värst. Att utvecklarna struntar i att bygga upp stämningen de har satt igång eller de dåliga pussellösningarna. Utvecklarna försöker vara kreativa men det faller för det mesta platt. Som att jag ska hitta ett gäng träkors att trycka in i en låda, klicka på knappar i rätt ordning och leta efter pins som tillsammans bildar en kombination till ett lås. Nej, hade det inte varit för empatin jag känner hade Alice fått sitta kvar i den där stugan.

Betyg:
[score=2;l]

Hämta till Android
Hämta till Ios


Titel: Dark Guardians
Plattform: Android, Ios
Pris: 16:- (Android), 15:- (Ios)

En #Shadow of the Colossus-inspirerad endless runner med domedagsmusik? Tja, varför inte, tänkte jag och plockade hem #Dark Guardians. Det har visserligen just domedagsmusik och helt okej estetik. Men det är verkligen inte så mycket till upplevelse: En krigare springer igenom diverse miljöer. Genom att peta på skärmen med rätt tajming hugger han ner diverse djur. Det mest avancerade spelet bjuder på är att dessa kommer i olika element, och att det på skärmen finns virtuella knappar som matchar dem.

Till en början gör karaktären inte så mycket annat än att dö. Först förstod jag inte vad som var problemet, tills jag insåg att Dark Guardians är fullkomligt ologiskt. När en brinnande varelse kommer emot mig söker jag mig automatiskt till motsatt element. Det borde vara logiskt att sätta ett element mot ett annat, men snarare vill utvecklarna att man matchar dem. När jag sedan lyckas ta mig vidare inser jag att det inte finns särskilt mycket mer att hämta. Snubben springer och hugger på, likaså djuren fast i motsatt riktning, och det finns tre obetydliga uppgraderingar som underlättar spelandet en aning. Det är lätt att vara efterklok. Nu när jag väl är det känner jag att spelet inte ens hade varit värd min tid om det så varit gratis.

Betyg:
[score=1;l]

Köp till Android
Köp till Ios

Spana även in

Titel: Wonderputt
Plattform: Ios
Pris: Gratis

#Wonderputt och Monument Valley har en sak gemensamt: vackra och färggranna miljöer. Det förstnämnda har till och med ett vattenfall i mitten som påminner om E.C. Eschers berömda Waterval. I övrigt skiljer de sig ganska radikalt åt. Även om man visserligen får njuta av hur omgivningen ändrar skepnad spelar man här istället golf. Spelet kommer med en rejäl skopa kreativitet från utvecklarnas sida. En bana skapas av asteroider och en annan av gräsklippande kossor som sedan förs iväg av ett ufo. Något som kan vara tråkigt är att golfrundan utspelar sig på en och samma plats. Men det är onekligen en speciell sådan.

Hämta till Ios


Titel: Help Volty
Plattform: Ios
Pris: 15:-

I peka och klicka-spelet #Help Volty skapar miljöerna, musiken och pusslen en ihållande mystisk stämning. Här är det inte protagonisten som är inlåst i en stuga, utan den guldfärgade skalbaggen Volty som sitter fast i en låda. Genom att ur fågelperspektiv guida Volty genom diverse hinder och pussellösningar hjälper man den att fly sitt fångenskap. När en nivå avklaras får spelaren tre mynt, eller snarare tre försök, att spendera på nästa. När de väl är använda och man ändå misslyckas får man gå tillbaka en bana och spela om den. Föredrar du riktigt svåra pussel är detta nog ingenting för dig. Men om du istället lägger vikt vid mystik och atmosfär är det absolut något att spana in.

Köp till Ios


Titel: Canabalt HD
Plattform:
Android, Ios
Pris:
22:-

I jämförelse med Dark Guardian händer det betydligt mer i miljöerna i #Canabalt HD. Fåglar flyger iväg när man kommer kutandes, lådor slås undan när man springer in i dem och hus raseras under ens fötter. En man försöker till fots och längs hustak fly undan en attack från utomjordingar. Det enda spelaren kan göra är att se till att han inte ramlar ner och dör. Genom att trycka på skärmen får man honom att hoppa. Håller man ner fingret under en längre tid hoppar han dessutom högre. Originalet är visserligen gammalt som gatan, men HD-versionen gör att det tveklöst håller än idag.

Köp till Android
Köp till Ios

Håll utkik efter

Titel: Framed
Plattform:
Ios

Inom en snar framtid släpps #Framed från australiensiska #Loveshack Entertainment. Det är en film noir-inspirerad grafisk novell som kombineras med pussel, och som onekligen ser riktigt intressant ut. Genom att ändra ordning på serietidningsrutor ändras även händelsernas utgång. Exempelvis ska en detektiv springa förbi ett gäng stegar vid en stor anslagstavla. Problemet är bara att han även springer raka vägen mot polisen. Men med spelarens hjälp kan berättelsen stuvas om så att stegarna gör det möjligt för honom att röra sig utanför polisens räckhåll. När Framed släpps kommer jag definitivt att lägga vantarna på det. Vilket förhoppningsvis blir redan nu i april.