Förra veckan avtäcktes Directx 12, Microsofts nya instans av sitt grafikramverk, och precis som #AMD:s Mantle är grundtanken att ge spelutvecklare intimare tillgång till hårdvaran. Med Mantle kan man till exempel få nästan 25 % bättre bilduppdatering i teknikdemot #Star Swarm i jämförelse med Directx 11 men enligt studiogrundaren Brad Wardell är Directx 12 ännu bättre. Xbox One sägs kunna prestera dubbelt så bra.

– Resultaten är spektakulära. Inte bara i teorin utan i praktiken. Varje generation grafikkort får kämpa för att få en marginellt bättre prestande i jämförelse med föregångarna - här ser vi samma hårdvara få en fördubblad prestanda. Xbox One är den stora vinnaren: det ger varje Xbox One-ägare en GPU som är dubbelt så snabb i jämförelse med tidigare.

Värt att notera är att Wardell arbetar med spel och mjukvara som utnyttjar just den här sortens teknik och hans ord bör tas med en näve salt, i alla fall innan vi har prestandatester som matchar påståendet.