Titel: Loco Motors
Plattform: Ios
Pris: 15:-

Att få en bil att åka framåt kanske inte låter så knepigt. Men i #Loco Motors krävs det en hel dos kreativitet för att ta sig hela vägen till mål. Inte nog med att man får bygga sin bil från grunden, man ska även se till att den tar sig upp för branta backar och förbi diverse hinder. Det enda som behövs är grund, motor, bränsle och hjul. Ja, och en förare förstås.

Tur det. För om snygg exteriör hade varit fordonets bränsle hade jag varit körd. För att komma vidare till nästa bana ska jag längs med vägen roffa åt mig ett kugghjul. För det mesta är de utplacerade på relativt lättillgängliga platser. Den riktiga utmaningen kommer när jag även vill plocka upp silver- och guld-varianterna. Det är först då Loco Motors blir någorlunda utmanande. För varje bana och kugghjul måste nya typer av bilar sättas ihop. Med mynten som samlas in kan bilen pimpas med allt från mangaförare till bränsletankar med flammor på. Det är ganska roligt att bygga, testa sig fram, misslyckas, bygga om och lyckas. Men även om det för det mesta är underhållande saknar Loco Motors det där lilla extra som gör att jag kommer ihåg det.

Betyg:
[score=3;l]

Köp till Ios


Titel: Shu's Garden
Plattform: Android, Ios
Pris: 17:- (Android), 22:- (Ios)

#Shu's Garden har en estetik som definitivt skulle platsa i en urmysig anime. Shu är en fluffig liten boll som får gräs att gro vart den än rullar. Genom att luta mobilen tar den sig fram över bergig mark och gör omgivningen till en vacker trädgård. När jag håller ner fingret på Shus symbol börjar den likt Kirby suga i sig allt som finns i närheten. På så sätt kan den ta med sig växter och träd för att så dem någon annanstans när jag skakar på skärmen. Tillsammans skumpar vi runt på den numera gröna marken, förbi ett vattenhål med en giraff och plockar upp en växt som planteras en bit bort. Sedan tar vi oss vidare – för att efter ett tag inse att Shu har rullat runt i cirklar och är tillbaka på samma plats. Så håller vi på ett tag tills jag inser att det är samma lilla antal växter som har planterats om och om igen på samma ytor. Det finns säkert de som finner tjusningen i vad jag ser som tomt upprepande. Men det är inte min grej att rulla runt utan mål och mening.

Betyg:
[score=1;l]

Köp till Android
Köp till Ios


Titel: Teggle
Plattform: Ios
Pris: 9:-

Dagligen sveps och pillas det på våra mobiltelefoner. Något som utvecklarna bakom #Teggle har tagit fasta på och gjort ett spel av. Framför sig har man olikfärgade block med symboler som visar om man ska trycka på dem eller svepa dem. Men det är inte allt. Blocken ska svepas åt olika håll eller tryckas på olika många gånger. Det gäller att få bort dem från skärmen så snabbt som möjligt. Har något av dem funnits kvar för länge är rundan över. Vilket blir en smula komplicerat då nya ständigt förs in och mina fingrar till slut för ett krig mot min skärm. Teggle är simpelt men roligt. Särskilt när jag kan välja svårighetsgrad och färgtema själv. Men intresset falnar snabbt, det finns inte tillräckligt med substans bortom allt svepande och tryckande.

Betyg:
[score=3;l]

Köp till Ios

Spana även in

Titel: Bumby Road
Plattform: Ios
Pris: 22:-

Om du råkat missa att #Simogo är en av Sveriges, rent av världens, mest intressanta mobilspelutvecklare berättar jag det för dig nu. Malmöborna ligger inte bara bakom ett utan två av fjolårets bästa spel – #Year Walk och #Device 6. Innan dess släppte de bland annat #Bumpy Road, där ett gammalt par hoppar in i sin lilla bil och tar sig igenom miljöer som representerar utvalda delar av deras liv tillsammans. Man kan med fingersvepningar manipulera banan till att antingen hjälpa dem på traven eller att göra allt extra komplicerat. Längs med vägen finns små föremål att samla som representerar parets minnen, och missar man för många går bilen till slut sönder. Bumpy Road är inte bara ett mysigt plattformsspel, utan även en fantasifull metafor för livet och vägen fram till döden.

Köp till Ios


Titel: Mushroom Garden Deluxe
Plattform: Android, Ios
Pris: Gratis

Jag vet inte hur de lyckas. Men japanska animatörer kan verkligen få allt och alla att se gulliga ut. Till och med svamparna man odlar och skördar på en stubbe i Mushroom Garden Deluxe är charmiga. Spelet är till för den som gillar att experimentera med organismer, se dem växa och få fram olika typer av resultat beroende på tillvägagångssätt och säsong. Deluxe är tredje delen i serien som heter Nameko Saibai på japanska. Även om den inte har nått ut till många spelare utanför Asien kan den där jämföras med #Angry Birds och utvecklarna #Beeworks med #Rovio. Vilket är en logisk förklaring till att det går att hitta allt från mjukisdjur och strumpor till handfläktar med deras svampar på. Oavsett om du just blev sugen på att odla små Namekos eller inte så spana in den här mysiga filmen! Det har jag gjort minst fem gånger nu. Och mer om spelet hittar du här.

Hämta till Android
Hämta till Ios


Titel: Dots: A Game About Connecting
Plattform:
Android, Ios
Pris:
Gratis

Som titeln Dots: A Game About Connecting så vänligt avslöjar ska man i spelet länka samman ett gäng punkter. Skärmen består av sex gånger sex prickar i fem olika färger. Genom att föra fingret mellan dem av samma slag får man dem att försvinna och lämna plats åt nya. Det går endast att dra vertikala och horisontella linjer, och lyckas man återkoppla till ursprungspunkten delas bonuspoäng ut. Så många sammanlänkningar som möjligt ska hinnas med på en minut och med det är Dots ett spel med enkla regler. Liksom Teggle är det visuellt minimalistiskt, spelmässigt utmanande och ett trevligt sätt att fördriva tiden på.

Hämta till Android
Hämta till Ios

Håll utkik efter

Titel: Gods Will Be Watching
Plattform:
Android, Ios

Inom en snar framtid släpps peka och klicka-äventyret tillika överlevnadssimulatorn Gods Will Be Watching. Prototypen skapades under ynka 72 timmar för speljamet Ludum Dare 26, och utvecklarna Deconstructeam har lyckligtvis nog beslutat sig för att spinna vidare på den. Som en kapten på ett rymdskepp tvingas man ta sig an svåra beslut och moraliska dilemman. Handlingen påverkas av ens val och hur man löser vissa pussel. Det finns alldeles för många spel där utvecklare lägger egna värderingar i valen. Gods Will Be Watching är visserligen inte först ut med att lägga tyngden på spelarens axlar, men det är för min del ändå mer än välkommet när det väl släpps. Och hur kan jag inte lockas av spelet när utvecklarna ställer frågan: ”Är att äta dina vänner det bästa sättet att hålla dig vid liv, eller bara det enklaste?”