Det här är vårt DRM-tema:

Detta går det naturligtvis bara att spekulera kring, men vi ser redan en attitydsförändring hos ett flertal utgivare som i detta nu tittar på alternativa lösningar. Är digitala tjänster svaret på DRM-motståndarnas böner? Eller kommer DLC att agera räddare i en situation där betalande konsumenter straffas och företagen förlorar miljonbelopp i utebliven försäljning? Vi tar en titt på vad framtiden kan komma att erbjuda.

Vad vi har i dag

- Och hur det fungerar

I dag används serialnummer i stort sett i alla spel och program, vilket innebär att en unik kod krävs för att använda varan. Problemet med denna metod är att den är föråldrad och relativt enkel att komma runt. Därför har företagen kompletterat med diverse extraskydd, till exempel SecuROM. Vad dessa gör varierar, men det handlar till exempel om att begränsa antalet gånger du kan installera spelet, samt att det kräver att du verifierar spelet online när du ska spela.

Varför är då detta så hemskt? För det första kan vi nog alla vara överens om att man vill kunna installera spelet hur många gånger som helst. Om datorn kraschar, eller om en ny hårddisk har installerats, ja där har du bränt två installationer. Om du sedan skulle vilja installera spelet fler gånger än det tillåtna antalet, måste du kontakta spelets kundtjänst och be dem ge dig fler installationsmöjligheter.

Kan du spela Spore om tio år?

- Vi vet inte. Inte EA heller

Om tio år kommer du kunna lyssna på "Rebel in you" med Supergrass. Du kommer även kunna kolla på The Darjeeling Limited. Men vad händer när du vill ge dig ut på en nostalgitripp och återuppleva evolutionen med #Spore? Du har förbrukat dina installationer och #EA har slutat supporta spelet, kommer man inte kunna spela Spore då? Detta är det ingen som har något vettigt svar på. Och om sanningen skall fram så är det nog inget utvecklarna tänkt på. Men är det inte rimligt att du skall kunna spela ett spel som du köpt för dryga 400 kr närhelst du vill, så länge du har hård- och mjukvara som stödjer spelet? Just dessa situationer är unika för spelbranschen. Även om musik- och filmindustrin gör sitt yttersta för att du inte skall kunna duplicera verken de ger ut, kan de inte hindra konsumenten att använda varan så många gånger de vill.

Kan du reproducera dig om tio år?

Det är där kärnproblematiken ligger. Till skillnad från många andra underhållningsformer måste spel på dator installeras, vilket möjliggör nyttjande av den aktuella produkten utan att behöva tillgång till skivan. Detta problem har länge funnits i såväl musik- som filmvärlden och de har lärt sig leva med det, och de vet att de egentligen inte kan göra något för att förhindra duplicering. Men det kan man när det kommer till spel - man vet att de flesta idag har tillgång till internet dygnet runt och det utnyttjas till fullo.

I framtiden får vi fax genom tumnageln

- Och kopieringsskydd existerar inte

Vad framtiden har att ge vet vi inte, men man kan försöka analysera hur trenderna ser ut just nu. En inte alltför vågad gissning är att skydd som SecuROM inte kommer att finnas, i alla fall inte i sin nuvarande form. Det tillåter inte spelarna, vilket man tydligt markerat genom att till exempel kopiera Spore sönder och samman och sprida det vind för våg i ren protest.

Många menar att DLC (nedladdningsbart extramaterial) kan vara räddningen. Både #Relic (ligger bakom Warhammer 40,000: Dawn of War) och #Stardock (Galactic Civilizations) menar att man genom att kontinuerligt uppdatera spelen med små miniexpansioner uppmuntrar folk att betala för sig. Följdfrågan blir då om man inte anser att spelföretagen egentligen släpper halvfärdiga spel för att efterhand ge oss den fulla upplevelse som vi trott vi redan betalat för.

Andra menar att tjänster som Steam och GamersGate kommer att härska över speldistributionen i framtiden. Detta framförallt för att man på ett snabbt, enkelt och billigt sätt kan köpa spelen online utan att behöva springa till affären. Det skulle kunna fungera som ett komplement för folk som inte kräver en fysisk vara i bokhyllan. Är man slav under förpackningsmentaliteten blir det förstås problematiskt utan kartong och fysisk skiva, men andra menar att de många bra alternativen visar att skivan inte längre har något egentligt existensberättigande. En annan viktig funktion är onlinespelande. Allt fler spel låter oss spela mot eller med varandra över internet och för att kunna göra det krävs för det mesta att ditt spels äkthet verifieras över nätet.