Vi säger det på en gång för att få det överstökat. Vi är lite jäviga när det gäller indiespelet #A Song for Viggo som lanseras på Kickstarter i denna stund. Jäviga för att det utvecklas av Simon Karlsson, vår egen Praktikant-Fredriks partner, men ingen kan bestrida att det är ett unikt spel som ändå skulle ha förtjänat vår, och din, uppmärksamhet.
Det otänkbara i att råka döda sitt eget barn
De senaste årens indiespelsvåg har gett oss andra perspektiv än krig och erövring men påfallande få handlar om något så vanligt som depression. A Song for Viggo kretsar också kring det otänkbara i att råka döda sitt eget barn. Bland det första du behöver göra i spelet är att arrangera sonen Viggos begravning. Att Simon också valt att gå ifrån datorskapade pixlar och polygoner, för att istället lägga hundratals timmar på att skapa alla miljöer och karaktärer i papper, gör spelet än mer unikt. Följ med bakom kulisserna i en serie bilder direkt från verkstaden.
Ljussättning av vardagsrummet
Den ödesdriga bilscenen skapas
Detaljer på bilen och trött huvudkaraktär
Skaparen och hans älskade (samt hatade) material
Kylskåpsbelysning och karaktärsmodell
Scen ur spelet
Vissa modeller är vansinnigt små
Slappande och slappande