Livet mitt i en fotbollsturnering är ett liv i eufori. Ett liv fyllt av dramatiska straffläggningar sent på natten, segervisst höjda chipsfingrar och – i alla fall för mig – turboknappseggande på det ena livebettet märkligare än det andra. Vem vinner slantsinglingen? Vilket lag får nästa inkast? Tiokronorna flyger ut ur kontot utan att ha den blekaste intention att komma tillbaka. Men jag har insett en sak. Lösningen är inte att satsa mer på ännu dummare saker. Lösningen är, som så ofta, att vända sig till tv-spelen.

I ett par artiklar kommer FZ nu förutse de kvarvaranda matcherna under fotbolls-VM i Brasilien. Den här artikeln handlar om kvartsfinalerna, som ser ut som följer:

Frankrike – Tyskland
Brasilien – Colombia
Belgien – Argentina
Costa Rica – Holland

Matcherna har spelats i två olika spel: Electronic Arts #2014 FIFA World Cup Brazil samt Konamis #Pro Evolution Soccer 2014. Båda spelen har körts på Xbox 360. Den viktigaste detaljen – det har inte skett någon som helst spelarinteraktion. Spelet har själv fått välja lagelvor och taktik – och sedan helt agerat på eget bevåg. Vi har bara valt rätt spelplan (vilket inte var möjligt i PES, så där spelades samtliga matcher på Old Trafford) och sedan låtit spelet sköta resten.

För ordningens skull redovisas också bristerna i förfarandet: Matcherna har spelats i exhibition- samt kick off-läget, vilket innebär att trötthet, kort och skador inte följt med från match till match. Eftersom det inte varit möjligt för oss att ändra startelvorna har dessutom spelare som egentligen skulle varit skadade eller avstängda i vissa fall fått starta (som Rojo i Argentina samt Falcao i Colombia). I fallet med Pro Evolution Soccer och bristen på licenser har Costa Rica och Holland ställt upp med lag vars namn inte överensstämmer med verkligheten. Deras färdigheter och lagets kollektiva styrka bör dock vara baserade på verkligheten – och döms därför ändå som rimliga att ha med.

Med det undanstökat: till matcherna.