Ready 2 Rumble släpptes till Playstation, Dreamcast och Nintendo 64 och gjorde sig tack vare spelupplägget och de skojfriska karaktärerna ett namn. Sällan hade ett boxningsspel varit så oseriöst men ändå bibehållit känslan av att det faktiskt kan vara kul att slå en vän på käften. Nu är det dags för Wii-utgåvan, håller den måttet?

I likhet med originalet innehåller #Revolution karikatyrer, men denna gång av kändisar. Vi kommer bland annat få chansen att spöa Brad Pitt, Nicolas Cage, Arnold Schwarzenegger, David Beckham och Jack Black). Alla under påhittade namn och alla med olika egenskaper. En fet karaktär betyder mer stryktålighet, medan en smal betyder skör som ett asplöv men snabb i rörelserna. Ett muskelberg betyder hårdare slag men dålig uthållighet, och det här med uthållighet spelar en stor roll. När mätaren slagit i botten blir din karaktär långsammare i slagen och gör mindre skada. Märker man att mätaren är på väg ner är det bara till att backa undan för att se den fyllas igen.

Är min kontroll trasig?

Ja, men bara i Ready 2 Rumble: Revolution

För att utdela knytnävsslag svingar du wiimoten och nunchucken om vartannat, den ena delen agerar alltså högerarm och den andra vänsterarm. Här stöter jag för egen del på det största problemet med spelet - det går inte att ställa in om man är vänster- eller högerhänt. Detta brukar inte vara något problem, men om jag som vänsterhänt vill utdela en vänsterkrok måste jag alltså boxa med högerarmen utifrån kroppen. Nu kan det tyckas att det vore så enkelt att sätta wiimoten i andra handen, men då blir det som att spela #Quake med musen i högerhanden för en vänsterhänt vilket inte är det lättaste.

Utöver avsaknaden av stöd för vänsterhänta är kontrollen något så fruktansvärt oprecis, den känner inte av slagen du tilldelar motståndaren. Uppskattningsvis 90 procent av de slag du försöker dig på kommer att levereras i form av en vanlig jabb, trots att du försökte dig på en uppercut. Detta resulterar i en frustration som får dig vilja spöa upp moståndaren på riktigt då AI:n inte verkar ha samma problem med sin wiimote.

Vill du spöa en vän?

Gör det då i något annat spel.

Den som planerar att nöta igenom Ready 2 Rumble ensam kommer bli besviken. Variationen är på tok för liten för att tillfredsställa någon en längre tid, detta trots att det lagts in en drös minispel. Dessa går ut på att du som spelare skall lära dig hantera kontrollen. Ett sådant går tillexempel ut på att du ska rikta wiimoten och nunchucken åt olika håll efter de instruktioner som visas på teven. Något som säkert hade varit roligt om spelet haft förmågan att känna av att du faktiskt rör på kontrollen...

Om du istället väljer att bjuda in en vän för att ge denne spö blir spelet lite roligare. Men för att det skall vara riktigt roligt att spela mot en vän, eller ovän för den delen, bör det vara belönande för den som är bättre, något som detta spel väljer att skita fullständigt i då det enbart handlar om vem som har turen att få sina slag registrerade.

Summan av kardemumman, vill du ge någon stryk - gör då det på riktigt istället. Det torde vara roligare än att göra det i Ready 2 Rumble: Revolution.