När Quakecon börjar i dag får vi äntligen veta vad Id Software gör med Doom 4. Men ladda först upp med historien om Doom-serien, de tekniska mästerverken som drog upp riktlinjerna för en hel spelgenre.

De som kan sin FZ-historia vet att vi en gång i tiden började som den #Quake-inriktade sajten Fragzone. Därför har #Id Software en särskild plats i våra hjärtan – det var ju trots allt med deras spel som alltihop började en gång i tiden.

Företaget har med programmeringsgeniet John Carmack i spetsen varit en pionjär inom bländande pc-teknik, och gång på gång flyttat fram gränserna för vad vi trott varit möjligt. De andra grundarna, John Romero, Adrian Carmack och Tom Hall, har förstås också satt sin prägel på ikoniska verk som #Commander Keen, #Wolfenstein och #Quake. Och #Doom.

Det var här helvetet bröt ut.

Quakecon-mässan ligger i startgroparna (start idag, den 17 juli) och med evenemanget kommer också en glimt av Id Softwares framtid. Det är dags för #Doom 4 att få en ordentlig visning, mer än i den retsamma trailer vi fick i början av sommaren. Och Doom 4 är företagets viktigaste spel på mycket länge.

För låt oss vara ärliga: Id Software är inte vad det en gång varit. I och med John Carmacks avsked och flytt till Oculus Rift så finns ingen av grundarna kvar, och det senaste spelet #Rage blev inte det episka mästerverk vi hoppats på.

I dagarna får vi förhoppningsvis en aning om i vilken riktning Doom 4 tar serien.

De har med andra ord allt att bevisa när Doom 4 visas under mässan. Vi hoppas att de hittar tillbaka till rötterna, men också att de utvecklar dem, överraskar och bländar oss med spännande teknik och underhållande spelmekanik. Inför avtäckandet passar vi på att blicka bakåt mot seriens anrika historia och minns vad den gett oss och hur den bidragit till branschen. Och framförallt kommer vi ihåg hur det kändes första gången vi sköt ihjäl en demon till tonerna av svulstig midi-hårdrock. Det här är spelserien som satte fps-genren på kartan.

Föregående Nästa
doom2 för mig var multiplayer ,singelplayer var inte lika kul. 18/11 Doom, vi som var med när spelet kom har nog en speciell sorts kärlek för spelet. Skräcken när man visste att en eldboll från den taggiga jäveln snart kommer träffa, men jag inte visste från vilket håll den kom, sen lärde jag mig alla banorna utantill.... 18/07 Ja med grafiken och den tekniska biten med hur man styr maskiner och interagerar med omgivningen så är det väl inget spel som överträffat Doom 3 ännu? 18/07 Äh vadå, grafiken är ju sjukt imponerande i vissa titlar som Crysis, Project Cars m.fl. Vi är för bortskämda idag bara. Älskade doom 1,2 och gör de fortfarande men Doom 3 är ändå min favorit och jag hyser absolut inget agg mot det. De gjorde ett bra och... 18/07 Nu blir jag ledsen i ögat. Kolla hur mycket grafiken utvecklats mellan första doom och doom 3. Nu 10 år senare. Inte ens nära samma grad av hur mycket det gått framåt :( Det ser ju fortfarande skapligt ut! 18/07 id sade ju att Doom 3 var hur de hade tänkt att Doom 1 skulle vara om tekniken hade tillåtit dem. Tur att tekniken inte avancerade alltför fort... 18/07 DooMmmmm. Har sparat mina diskar. Sitter inramade på kontoret. 18/07 Svensken Tox smiskar bästa amerikanen Rapha i kvartsfinalen i quakelive, stor sensation faktiskt. Ryssar, Vitryssar och Amerikanare har haft för stort flyt på sista tiden. 17/07 Doom Deathmatch via seriellkabel och null-modem var ju det värsta man kunde göra back in the day. 17/07 Minns än idag när jag fick shareware versionen av Doom via svenska PC klubben. Hakan åkte ner i golvet, för inte tala om alla DM matcher man hade hemma med nätverket....uj uj. 17/07
Skicka en rättelse