Spel handlar om att belöna våra sinnen. Framförallt synen spelar en stor roll i denna underhållningsform och därför är grafikerns och animatörens uppgifter av stor vikt för det färdiga resultatet - en bild säger som bekant mer än tusen ord.

Vad krävs egentligen för att bli grafiker? Hur funkar yrket? Hur ser arbetsmarknaden ut? Vi har pratat med sex grafiker och animatörer från fem svenska studior. Deras namn är Johann Lütze (#Avalanche), Jonas Jakobsson (#Paradox), Eric Thelander (#Grin), Håkan Persson (också Grin), Gustav Tilleby (#Dice) och Rodrigo Cortes (#Massive) och det här är vad de har att säga.

Beskriv kortfattat vad ditt yrke går ut på.

Johann Lütze: Se till att spelen blir fina visuellt.

Jonas Jakobsson: Jag gör allt möjligt: illustrationer, interface, texturer.

Eric Thelander: Som animatör är min uppgift att skapa de rörelser som objekt och karaktärer använder i spelet. Det kan vara allt ifrån att få en figur att springa till att en husvagn välter när den blir påkörd. Som senior har jag även uppgiften att planera, sporra och hålla mina medarbetare sysselsatta under projektet. Vem gör vad och när skall det vara klart helt enkelt.

Håkan Persson: Vårt arbete går ofta ut på att se till att man ska kunna interagera med grafiken i ett spel. Glasrutor som går sönder, dörrar som går att öppna, bilar som exploderar och så vidare. Större delen av mitt arbete sker med hjälp av en texthanterare eller programvaror som 3DsMax och Photoshop.

Vi ser även till att saker och ting är optimerade. Minnet på konsolerna är begränsat och kraven är höga. Laddningstider bör vara så korta som möjligt och prestandan så hög som möjligt. En del av det arbetet är vårt ansvar.

Gustav Tilleby: Mitt jobb är indelat i två delar. Första delen sker under förproduktionen då jag tar fram den visuella stilen för spelet. Den andra delen sker under produktionen då jag ser till att grafiken som skapas passar stilen jag har tagit fram, att saker byggs i rätt ordning och till rätt kvalitet.

Rodrigo Cortes: Jag ansvarar för leveransen av all grafik i spelet. I större produktioner arbetar jag tillsammans med en Art Director där jag ansvarar för teamet, uppgifterna och leverans och AD:n för den grafiska stilen. I pre-production-fasen som jag är i nu har jag ett mycket mindre team där jag jobbar mycket mer hands-on med produkten och även ansvarar för den grafiska stilen.

Vilken utbildning eller vilka färdigheter krävs för att kunna jobba inom ditt yrkesområde?

Johann Lütze: Man bör ha bra koll på det grafiska inom ett ganska brett område. Detta för att arbetet varierar mycket. En vecka jobbar man med landskap och miljö. En annan vecka sitter man med vapen och djur.

Jonas Jakobsson: För 2D kan det väl vara bra att kunna Photoshop. Annars är det nog viktigast med en bra bakgrund inom illustration/måleri. Men det beror på vad man ska göra också.

Eric Thelander: Utbildningsmässigt gäller det att hitta något där du får möjlighet att lära dig och utvecklas som animatör. Ett stort plus i mina ögon är en spelutbildning där du dessutom får övning i att arbeta i grupp för att nå ett gemensamt mål. Spelutveckling är ett lagarbeta där man måste kunna kompromissa för att nå hela vägen fram. Som tidigare lärare vid en spelutbildning så finns det bara en skola i mina ögon och det är Högskolan i Skövde. Deras spelutbildningar ger dig en bra grund att stå på när du skall in i spelbranschen och bevisligen har många fått jobb efter utbildningen, bara på Grin Göteborg är vi nio stycken.

Håkan Persson: Att utbilda sig till 3D Artist på högskolan är det bästa jag kan rekommendera. Samt att läsa och skriva mycket på forum (forum för grafik, spelutveckling osv.), det är det bästa sättet att förstå på vilken nivå ribban ligger, samt att lära sig av andras kunskaper och misstag.

Gustav Tilleby: Man behöver inte någon särskild utbildning men man bör vara stark visuellt och kunna jobba bra tillsammans med andra. Att ha fantasi är också viktigt, att kunna ta en konceptbild eller några grundidéer som utgångspunkt och ta fram grafik som passar. Det finns flera olika typer av grafiker. Som nybörjare brukar man arbeta med att bygga enklare modeller och då bör man ha lite erfarenhet av 3D-modellering och texturering för att få jobb.

Rodrigo Cortes: Jag är självlärd, men jag har gått 3D- och konstutbildningar. Kvalitén på svenska spelutbildningar är väldigt hög nuförtiden så det är där vi hittar de flesta av våra medarbetare. Någon sorts konstutbildning i grunden är definitivt ett plus. Ledarskapsdelen är något man måste ha i sig från grunden men Massive har väldigt bra ledarskapsutbildningar internt.