Fem dygn. Det var all tid som krävdes för att New York skulle kollapsa. Under Black Friday började det dödliga viruset sprida sig via alla de sedlar som är i omlopp under den köpsugna högtiden, och sedan föll allting in i kaos.

I förödelsen aktiverades de soldater – The Division – som utsetts för att bekämpa dylika hot och som med mandat från självaste presidenten har befogenheter att göra precis vad som krävs för att rädda vad som räddas kan. Men dessa samhällets frälsare står trots åtskilliga dödsfall inte ensamma kvar på de istäckta gatorna. Fraktioner med andra krigare och soldater har rest sig ur askan, och många av dem har inte särskilt ädla ambitioner. Tvärtom utgör de en fara för alla utomstående och behöver besegras till varje pris.

The Division genomsyras av RPG-inslag och lagspelande är ett krav.

Malmöstudion #Massive Entertainment lyckades onekligen fånga vår uppmärksamhet när de utannonserade #Tom Clancy’s The Division under förra årets E3-mässa. Trots att det storskaliga actionrollspelet redan då visades upp med färsk gameplay var de initiala planerna på en lansering under 2014 alltför optimistiska, och spelet har skjutits fram till nästa år. Vi har sedan dess lagt pussel med de bitar av information vi fått, för att bilda oss en helhetsbild av projektet. De senaste pusselbitarna hittade jag under en pressvisning på Gamescom-mässan.

Mmo-dynamiskt

Visningen tar avstamp i den demo vi kikade på under årets E3-mässa, där ett gäng soldater rycker fram i ett vinterkallt New York för att återställa ordning i staden. Efter en hastig återblick i det skedet får jag titta på när tre utvecklare spelar i samma område fast ur ett annat perspektiv. Denna gång har nattens mörker slutit sig kring de ödelagda gatorna när överlevarna tar sig fram bland bilvrak, sönderslagna butiker och krossade busskurer för att belägra en byggnad och starta en generator för att ge kvarteret ström.

Rätt plats att gå postal på.

För att göra en zon säker behöver de hålla koll på tre viktiga attribut: security, contagion och morale. Alla tre samverkar och avgör hur säkert eller farligt ett område är. Genom att bland annat utföra uppdrag och döda otrevliga meningsmotståndare sänker och höjer man nivåerna för låsa upp handelsplatser och annat som hjälper den härjade överlevaren i vardagen.

Mellan överlevarna och generatorn finns dock ett påtagligt hot – en grupp fiender som står vakt utanför byggnaden. När utvecklarna anfaller dem lyser rollspelsaspekten tydligt igenom hela arrangemanget. De vanliga underhuggarna faller relativt snabbt till marken när vapnen töms i dem. Men de har en ledare, en elite, som är otroligt stark och kräver samarbete för att ha ihjäl. Han får striden att påminna lite om ett mmo-spel sett till gruppdynamiken.