Framåt eftermiddagen under min sista dag på Gamescom-mässan hade jag lärt mig att inte ta någonting i min planering för givet. I mina papper kunde det till exempel stå “30 minuter hands-on” när det som väntade i pressrummet i själva verket var en sömnig presentation av gammalt material. Så när jag stegade bort mot #Microsofts pressområde och presentationen av #Quantum Break hade jag inte några som helst förväntningar. Därför blev jag väldigt positivt överraskad när självaste Sam Lake slog upp dörren och tog i hand.

Sam Lake är en av de mest framträdande spelutvecklarna från Norden. Han och de andra finländarna hos #Remedy Entertainment gjorde sig ett namn med de två första Max Payne-spelen och kröp sedan i säng med Microsoft för att göra det Twin Peaks-inspirerade Xbox 360-liret #Alan Wake (som senare kom till PC). Men om klassiska skräckberättelser och övernaturliga fenomen stod som förebild den gången är det helt nya inspirationskällor som gäller i det stundande Xbox One-äventyret.

I Remedy-båset togs vi emot av självaste Sam Lake.

– Med Quantum Break inspireras vi av science fiction och historier om tidsresor, berättar Sam Lake och nämner filmen Inception med Leonardo DiCaprio som en av förebilderna.

Quantum Break är sprunget ur det ständigt populära (och numera också en smula uttjatade) scenariot där ett experiment går väldigt fel. När katastrofen är ett faktum sätts själva tiden ur spel, och mitt i kaoset befinner sig Jack Joyce. På grund av detta får han begynnande, övernaturliga förmågor i vad Lake beskriver som en “super hero origin story”. Guld och gröna skogar – om det inte vore för att andra mindre godhjärtade personer också befann sig i området och fick tillgång till förmågorna.

Tv-spel värt namnet

Lake försäkrar att handlingen är tung och betydelsefull, något som förstärks av att spelet även får en tv-serie som följer med på spelskivorna. Inspelningen av showen ska börja när som helst, och det hela fungerar så att man spelar en stund och sedan låser upp ett avsnitt. Spelet följer hjältarna och serien skurkarna, och beroende på valen vi gör i spelet kommer vi få bevittna konsekvenserna i tv-serien. Ett intressant grepp som förhoppningsvis inte går vilse i gimmick-land.

Vår hjälte har all anledning att ta det lugnt – explosionen står still.

Det är dock inte handlingen som står i centrum under denna presentation, utan världspremiären av spelets gameplay. I ett mörkt hamnområde befinner sig meningsmotståndare från det moraliskt tvivelaktiga företaget Monarch, och de gör allt i sin makt för att fylla Jack med kulhål. Jack är i sin tur på väg mot spelets andra huvudperson Beth Wilder och använder sina superhjälteförmågor för att nå henne.

En av de mest effektiva varianterna verkar onekligen vara att stoppa tiden. Då kan Jack pusta ut en stund och sikta ordentligt, ta skydd eller rusa fram och slå motståndaren på käften. En annan förmåga går ut på att undvika inkommande projektiler. Man låser upp nya förmågor och förbättrar dem under äventyrets gång, men de är knutna till manuset. Det går alltså inte att själv styra över vilka krafter som ska låsas upp, eller när man får tillgång till dem.