#Cryptic Studios diggar det där med trikåklädda muskelknippen med ädelt sinne och sociala tendenser. Massiva onlinerollspel med superhjältar (och superskurkar) i centrum alltså, eller närmare bestämt #City of Heroes och #City of Villains. När de i sommar tar nya tag med Champions Online är det med en annan sorts superhjälte i centrum - Bill Roper, tidigare medarbetare på hyfsat hyllade #Blizzard och inte fullt lika legendariska #Flagship.

Efter fiaskot med #Hellgate: London (lades ner i februari, efter lite drygt ett år online) har Roper tagit nya tag som producent hos Cryptic. Vi har fått en pratstund med honom om vad det nya superhjälteliret handlar om. Han berättar entusiastiskt om stora mängder valfrihet, möjligheten att skapa precis den hjälte du vill och han besvarar frågan om det verkligen finns plats för alla onlinehjältar.

Att spela MMO-spel innebär att man investerar enorma mängder tid. Därför koncentrerar sig många på ett spel i taget. Varför ska de välja Champions Online?
- Förutom en mängd nyansskillnader mellan vårt och andras spel vill jag lyfta fram tre stora saker som särskiljer det:

  • Hjältarna lämnar staden - Normalt har hjältar sina rötter i storstäder, men här tar jakten på rättvisa dem ända bort till världens ände. Från Kanadas frusna tundra, Monster Islands vilda natur och öknens strålskadade ödelandskap till undervattenriket Lemuria - hjältarna kan utforska och kämpa i mer varierade miljöer än någonsin. Och de kan förstås också återvända till världens största, klarast lysande och farligaste metropol - Millennium City.

  • Anpassningsbarhet - Du bestämmer allt från din hjältes utseende till hur superkrafterna fungerar. Det här är ett stort steg framåt från hjältarna i City of Heroes/City of Villains och det är byggt så att de tecknade fyrfärgsserierna verkligen väcks till liv. Vilken sorts hjälte du än drömmer om är det vårt mål att göra den möjlig i Champions-världen.

  • Nemesis - På samma sätt som du kan göra verklighet av dina hjältedrömmar kan du skapa en ärkefiende - en Nemesis. För att göra fienden använder du samma verktyg som när du skapar din hjälte. Och de skapar inte bara utseende och övergripande krafter, de påverkar personligheten och beteendet. Den ultimata utmaningen är den du skapar åt dig själv.

Bill Roper

Hur fungerar grinding och XP?
- Karaktärsutvecklingen är väldigt uppdragsbaserad, vilket betyder att det krävs lite eller ingen grinding för att nå det initiala level-taket. Med mer än 900 tillgängliga upppdrag vid premiären finns det enormt mycket story och uppelvelser tillhands. Även om striderna är actionorienterade ger vi definitivt en djup och rik MMO-upplevelse.

Spelet bygger på rollspelet Champions. Hur skiljer sig Champions Online-upplevelsen för en spelare som är bekant med originalet jämfört med en nybörjare?
- Jag tror att vi lyckas nå en bra balans. Nya MMO-spelare kommer enkelt igång och hardcore-spelarna får både utmaningar och långsiktiga mål.

- Det här genomsyrar hela spelet. Det är väldigt enkelt att välja en uppsättning superkrafter vid spelets början, till exempel eld, elektricitet eller telekinesi, och sedan snabbt fortsätta till kostymtillverkningen. Men spelare som föredrar att gräva ner sig i detaljer kan välja varenda specifik kraft som hjälten ska ha tillgång till under spelets gång. Du kan välja att låta hjälten vara ensamvarg och bekämpa brottsligheten för egen hand om du så vill. Men avancerade spelare som vill ha en rejäl utmaning ansluter till lag, bildar supergrupperingar som anfaller fiendenästen.

Kommer spelare som känner till det gamla Champions ha några fördelar gentemot andra?
- Champions har funnits sedan 1981. Vi har bokstavligt talat tillgång till decenniers erfarenhet av spelvärlden, dess karaktärer och dess spelmekanik, och de har spelats och förbättrats av hundratusentals spelare. Champions-världen är lika innehållsrik som vilken traditionell tecknad serie som helst, plus den stora fördelen att den också har funnits som spel från första början.

- Den enda egentliga "fördel" erfarna spelare har är att de är bekanta med världen och karaktärerna, men eftersom vi lagt mycket tid på den övergripande berättelsen, bakgrundsuppdrag och bonusförmåner kommer alla spelare ha trevligt medan de lär sig mer om Champions-världen.