#Blizzard skrotar sitt sedan länge omtalade mmo #Titan. Onlinerollspelet som av många sågs som den självklara arvtagaren till #World of Warcraft kommer aldrig att bli verklighet. I en intervju med Polygon säger Blizzard-chefen Mike Morhaime att projektet i själva verket inte ens officiellt utannonserats. Det har dock inte hindrat teamet från att prata om det.

Och nu tar de ånyo bladet från munnen. Titan skrotas till syvende och sist av en logisk anledning: passionen saknas.

– Vi hade skapat World of Warcraft, och kände oss självsäkra i vår förmåga att bygga mmo:s. Så vi inledde det mest ambitiösa du över huvud taget kan föreställa dig. Och det funkade inte, berättar Morhaime. Vi hade inte kul. Vi hittade inte passionen. Vi talade igenom allt under utvärderingsperioden och faktum är att vi utvärderade om detta var spelet vi vill göra. Svaret är nej.

"Är detta vad vi vill? Är vi mmorpg-företaget?"

Han liknar beslutet vid när de lade ner #Warcraft Adventures och #Starcraft Ghost, men finner tröst i att dessa avsked i slutändan innebar bättre spel. Chris Metzen, Blizzard-bas för story och utveckling av varumärken, berättar att Titan föddes i kölvattnet efter WoW-succén, alltjämt det mest pengastinna spel som någonsin släppts. Men någonstans gnagde ett tvivel. Gjorde de Titan av rätt anledning? Utvärderingen kom att bli avgörande när de tvingades ställas inför tuffa frågor.

– Är detta de vi är? Är detta verkligen vad vi vill? Är detta verkligen vad vi vill investera vår passion och våra karriärer i under många år? Är vi mmorpg-företaget?

Morhaime har ett enkelt svar på den sista retoriska frågan:

– Vi vill inte identifiera oss med en specifik genre. Vi vill bara göra fantastiska spel.

Blizzard tycker att Titan hade några riktigt coola idéer. Men helheten funkade inte, passionen fanns inte där. Blizzard lägger hellre ner något än att släppa ett spel som skadar relationen med spelarna. De stänger dock inga dörrar för nya inslag i mmo-genren i framtiden men just nu ligger deras fokus på annat, däribland ett fortsatt starkt stöd för WoW ("Jag hoppas att vi kommer stödja det för evigt", säger Metzen) och, i Blizzard-mått mätt, mindre titlar som #Hearthstone och #Heroes of the Storm.