“Kom för solen – stanna för slakten”. Så låter det när #Techland, som är upptagna med att knåpa på zombiespelet #Dying Light, överlåter uppföljaren till #Dead Island till #Spec Ops: The Line-folket hos #Yager Development. Den humoristiska tonen sattes redan i den första trailern för spelet, där hjärtskärande vacker död ersattes av en självgod stekare som joggade rakt genom zombieapokalypsen till tonerna av Pigeon Johns upptempolåt "The Bomb".

Denna typ av mörka humor fortsätter hela vägen in i mitt pass med #Dead Island 2, som jag fick spela med tre utvecklare och sedan lyssna på en presentation.

Vissa började köa för GTA V till pc redan när konsolversionerna släpptes.

Precis som i föregångaren finns det olika klasser att välja mellan. Jag lattjar runt lite med en stryktålig, tank-inspirerad berzerker som slåss med en tung slägga. Några krossade kranium senare byter jag till den flinka klassen speeder som föredrar att veva med en machete. Tillsammans rensar jag och utvecklarna en matbutik på levande döda och samlar sedan batterier och andra elektriska prylar från hyllorna. När jag plockat upp tillräckligt många uppgraderas mitt vapen till en elektrisk variant som har förmågan att tillfälligt paralysera mina motståndare.

Underhållningsvåldsamt

Plötsligt dyker det upp en stor zombie som gör extra mycket skada, varpå samspelet med den övriga gruppen blir extra viktig. Vår berzerker slår honom i skallen med släggan och lyckas fånga hans uppmärksamhet, och först då vågar vi andra springa fram för att slå och skjuta ner honom i graven. Igen.

Det soliga Kalifornien är en läcker och detaljrik plats att slakta zombier på, även i den tidiga alpha-version jag får testa. Striderna känns tunga och härligt kaotiska – särskilt när vi ska skydda en viktig barrikad från horder av attackerande odöda. "The Bomb"-låten drar igång igen och jag rycks onekligen med i Yagers skojfriska underhållningsvåld.

Så går det när man köper franskt.

Samarbete känns som en grundkomponent i arrangemanget. Denna gång kan upp till åtta personer slafsa sig fram i apokalypsen tillsammans i en “sömlös multiplayer-upplevelse” där folk kan komma och gå lite som de vill. Det ska också gå att slå ihjäl varandra, som om mänskligheten inte vore nog utsatt.

Dead Island 2 har helt klart en rejäl skopa attityd, men den stora frågan är om det spelmekaniskt kan skilja sig tillräckligt från föregångaren och det lite allvarligare Dying Light för att göra sig förtjänt av vår uppmärksamhet. Vi lär komma närmare ett svar på den gåtan innan lanseringen våren 2015.