Snart sagt varje titel som släpps till PS4 och Xbox One leder till upprörda diskussioner om upplösning framerate och verbala rallarsvingar om vilken konsol som är bäst. #Ubisoft verkar vilja slippa detta kring #Assassin's Creed: Unity, och det lutar åt att båda versionerna körs i upplösningen 900p i 30 bilder per sekund. Med det vill man undvika debatten kring vilket av spelen som har bäst prestanda.

– Vi bestämde oss för att låsa dem på samma specifikationer för att undvika alla debatter och sånt, säger viceproducent Vincent Pontbriand till Videogamer.com.

Men låsningen tycks inte skriven i sten riktigt än, och Ubisoft sa i ett senare uttalande att den gode Pontbriand hade blivit missförstådd – man sänkte inte alls kraven för att hjälpa något konsolsystem.

En Ubisoft-medarbetare säger till Eurogamer att specifikationerna fortfarande kan ändras, cirka sex veckor innan releasen.

– De slutliga specifikationerna för Assassin's Creed: Unity är inte cementerade än, men vi kan säga att vi visade Assassin's Creed: Unity i 900p under vår hands-on-preview förra veckan.

Vincent Pontbriand förklarar att det är konsolernas processorer som begränsar vad de kan göra med spelet, inte grafikkretsarna.

Technically we're CPU-bound. The GPUs are really powerful, obviously the graphics look pretty good, but it's the CPU [that] has to process the AI, the number of NPCs we have on screen, all these systems running in parallel.

We were quickly bottlenecked by that and it was a bit frustrating, because we thought that this was going to be a tenfold improvement over everything AI-wise, and we realised it was going to be pretty hard. It's not the number of polygons that affect the framerate. We could be running at 100fps if it was just graphics, but because of AI, we're still limited to 30 frames per second.

Fast ovanstående citat kanske också är ett missförstånd...