Den katastrofala lanseringen av #Battlefield 4, fylld av buggar och bekymmer, har allvarligt skadat spelarnas förtroende för #Dice och företagets förmåga att släppa spel som fungerar okej. Och att bygga upp förtroendet igen görs med handling, inte ord. Det säger David Sirland, producent hos Dices Los Angeles-kontor, till Gamespot.

Han sticker inte under stol med att Battlefield 4-lanseringen har inneburit problem.

– Jag kan absolut säga att vi tappat spelarnas tillit vid spelets lansering och i början av det här året, säger Sirland. Vi har förmodligen fortfarande en hel del spelare som inte litar på vår förmåga att göra en stabil lansering eller ett stabilt spel.

Han är inte orolig för att katastrofen ska upprepas vid framtida releaser, eftersom Dice ändrat sitt arbetssätt. Numera involverar man spelarna och lyssnar på deras feedback och önskemål på ett långt tidigare staduim.

– Det är ett gigantiskt projekt, alla Battlefield-spel är gigantiska projekt. Och ju mer input du får på ett tidigt stadium, och desto öppnare du kan vara med förändringar du gör eller idéer du har, desto bättre. För vår community är förmodligen mycket smartare än vad vi erkänner.

Gamespot frågar Sirland om han tror varumärket Battlefield skadats av BF4-lanseringen.

– Utifrån ett förtroendeperspektiv, absolut. Jag tror vi måste förtjäna att vinna tillbaka det. Det är därför jag är här. Det är mitt slutmål. Jag vill vinna tillbaka spelarnas förtroende och jag vill göra dem glada och gilla Battlefield igen.

Och förtroendet vinns tillbaka så här:

– Jag tror vi måste göra saker för att de ska lita på oss, inte säga saker för att de ska lita på oss. Show by doing.