I måndags vinkade vi halvt adjö till chefredaktör John som drar iväg på andra uppdrag och öppnade istället våra armar för Jocke Bennet, en av Sveriges mest rutinerade spelskribenter. Men vem är han, vilket är hans favoritspel och kan han rocketjumpa?

Favoriten

Först och främst, den obligatoriska frågan. Vilket är det bästa spelet genom tiderna?
- Thanks for asking! Det självklara svaret är givetvis #Grim Fandango, ett äventyrsspel från 98 som innehöll allt: en reseförsäljare som kränger biljetter till dödsriket, papier-maché-skelett, hopplös kärlek och ond men möjligtvis inte bråd död. Från den fantastiska Tim Schafer. Ni kids kommer att se att cirkeln sluts i år när hans #Brütal Legend släpps.

När började du skriva om spel och är det fortfarande lika roligt?
- Jag fick mina första texter publicerade i anrika magasinet PC Gamer i juli 1998, och det var som en dröm! Det var det första jag gjorde i spelväg. Såhär i efterhand suger de två recensionerna (#Team Apache och #Industry Giant) något ofantligt, men jag har nog aldrig varit stoltare. Numera skriver jag inte mycket alls, det tillåter inte tiden. Budgetar, strategiarbete och redaktionella planer är min vardag numera!

Jockes mustasch kräver mängder med latteskum för att må bra.

Vilken är din bästa intervju/artikel/recension?
- Svårt! Alltså, de tidiga texterna var man ju mer stolt över. När man lyckades klämma fram den där exklusiva recensionen, eller fick det där eftertraktade scoopet. Men de höll ju inte samma klass som de senare alstren. Jag får återkomma när jag plöjt igenom några årgångar PC Gamer, Reset, Level och Super PLAY.

Vilket spel ser du mest fram emot i år?
- Jag pendlar mellan #Dragon Age, Brütal Legend och #Alan Wake. Men vafan, Alan Wake då. Om det nu dyker upp.

Förutom spel har Jocke många andra intressen...

Hur ska du komma i Johns trånga skor?
- Jag tänker inte ens försöka, det är ju playmobilgubbe-size på dem! Och hans ena fot är ju fortfarande inkilad i redaktionsdörrspringan då han kommer att basa för den tekniska utvecklingen.

Sist men inte minst, kan du rocketjumpa?
- Har aldrig kunnat, annat än väldigt sporadiskt. Rent allmänt så är jag rätt risig vad gäller multiplayer-shooters, möjligen med undantag för Unreal Tournament och Battlefield. Men jag är en jävel på kringgående rörelser under intensiv artilleribeskjutning. Super Düfte!

Skicka en rättelse