Förra helgen vann laget Samsung White VM i #League of Legends och fick 1 miljon dollar för besväret. En respektabel prissumma – men småpotatis i jämförelse vad spelet drar in på mikrotransaktioner.
Mellan januari och september beräknas det ha gjorts mikroaffärer i League of Legends till ett värde av 946 miljoner amerikanska dollar, eller nära 6,9 miljarder kronor. Uppskattningen görs av Super Data Research, en sajt specialiserad på ekonomin i free2play- och digitala pc-spel, och återges av Venture Beat. Förra året såldes LoL-prylar för 624 miljoner dollar, så ökningen i år är markant, och det blir också första gången någonsin som mikrotransaktioner omsätter mer än 1 miljard dollar.
Årets tvåa så här långt, den sydkoreanska free2play-shootern #Crossfire, stannade förra året på 957 miljoner dollar. #World of Warcraft ligger så här långt femma i tabellen, med 728 miljoner dollar i intäkter, medan #Blizzards kortspelssuccé #Hearthstone skvalpar runt på tiondeplatsen. Det ska dock kommas ihåg att siffrorna bara gäller pc-spel, och att Hearthstone har en hel del spelare på surfplattor också.
Super Data Research har satt ihop en topp 10-lista för inkomster från mikrotransaktioner för pc-spel mellan januari och september i år. Så här ser den ut.
Spel | Inkomst | Marknadsandel | Placering 2013 |
$946 | 11,9 % | 4 | |
2. #Crossfire | $897 | 11,2 % | 2 |
$891 | 11,2 % | 1 | |
$728 | 9,1 % | 3 | |
$369 | 4,6 % | 5 | |
6. #Maplestory | $240 | 3 % | 6 |
7. #Lineage | $178 | 2,2 % | 7 |
$148 | 1,9 % | 8 | |
9. #DOTA 2 | $136 | 1,7 % | 20 |
10.#Hearthstone | $114 | 1,4 % | - |