Förra hösten trodde vi att PS4-versionen av #Planetside 2 skulle dyka upp tidigt 2014. Med facit i hand tvingas vi konstatera att det var fel, men nu ser det i alla fall ut som att betatestning rullar igång innan årsskiftet.

Att utvecklingen tar tid beror på att utvecklarna vill göra ett solitt PS4-spel, och inte en snabb portning från pc-versionen (som lanserades för två år sedan), berättar spelets creative director Matt Higby för Eurogamer.

As much as it sounds like we're blowing smoke, we're working hard to release a game that feels like a full-on console experience and not just like a port. So it's taken us quite a long time to re-jigger our user interface and our controls. There's a lot that needs to get done. [...] But our goal is at the end of the day to have our launch on the PS4 feel like a great PS4 native console game. Not just a PC port. So it's taking a while.

Higby försäkrar att PS4-versionen ser riktigt bra ut. Den använder motsvarande grafikinställningar som pc-versionens ultra textures, full particle effects, shadows och lighning, och ska vara jämförbar med pc-spelets grafik. Det som sätter stopp för prestandan är PS4:ans processor eftersom så många spelare och föremål rör sig på skärmen samtidigt.

Utvecklarna strävar mot att köra spelet i 1080p-upplösning och 60 bilder/sekund, men det verkar definitivt inte vara skrivet i sten. Man strävar efter stabil bilduppdatering, och spelet körs nu av utvecklarna själva i "över 60 fps" men dessvärre inte konstant.

Planetside 2 har ännu inget releasedatum till PS4. Det lutar hursomhelst åt premiär nästa år. Mer info om betan och spelet lär dyka upp under Playstation Experience-eventet i Las Vegas i december.