Hela 2,6 miljoner dollar låg i prispotten när #Smite-vm avgjordes förra veckan. Knappt hann det evenemanget avslutas innan #Blizzard lanserade betaversionen av #Heroes of the Storm. Och så får vi inte glömma de ständigt aktuella bjässarna #Dota 2 och #League of Legends där såväl proffs som amatörer gör upp i stora och små turneringar mest hela tiden.

Moba-genren har aldrig varit större eller hetare än nu, oavsett om det gäller e-sport eller nöjesspelande. FZ passar därför på att reda ut begreppen en gång för alla. Vad är egentligen en lane? Hur spelar man som carrier, och vilka är dessa creeps alla snackar om? Låt oss börja från början, i Azeroth från förr.

Även om Starcraft-modden Aeon of Strife lade grunden med att spelarna styrde en enda hjälte och sprang runt i lanes brukar man säga att genren tog form på allvar i #Warcraft III:s modcommunity. AoS konverterades och döptes om till Defence of the Ancients (Dota), och arbetades om flera gånger under många år, av flertalet moddare. En av de som gjorde störst inverkan på spelmekaniken var den ständigt anonyme Icefrog (som senare anställdes av #Valve för att jobba som lead designer på Dota 2). Det populära konceptet lockade många spelare och därmed också de kommersiella företagen. 2009 lanserade #Riot Games League of Legends och myntade begreppet moba – multiplayer online battle arena.

Det spelmässiga regelverket varierar en smula mellan genrens olika titlar, men det finns några gemensamma nämnare. Spelen går ut på att två lag krigar för att förstöra en särskild byggnad i motståndarnas bas. Detta uppnår de genom att slåss på en karta som består av tre vägar (lanes), där försvarstorn finns utplacerade.

Datorstyrda och relativt svaga enheter springer längs vägarna och slåss automatiskt. Man kan avvika från dessa för att ge sig på andra neutrala datorstyrda motståndare för ytterligare guld, erfarenhetspoäng eller andra bonusar. Standardutförandet är fem mot fem-matcher där varje spelare styr en hjälte som levlar under matchens gång. Dessa kan axla en rad olika roller som brukar se ut ungefär så här:

  • Marksman/nuker – inriktar sig på att göra så mycket skada som möjligt.

  • Carry – relativt vek tidigt i matchen men växer sig stark och stöddig framåt slutet. Är ofta den som slutligen vinner matchen åt laget.

  • Tank – med mycket hälsa och tung rustning är de stryktåliga och används ofta för att inleda stora konflikter direkt mot det andra laget.

  • Jungler – är extra skickliga på att döda neutrala fiender ute i “vildmarken”, utanför lanes.

  • Support – hjälper de andra lagkamraterna med helande förmågor och gör livet surt för moståndarna med stuns, disables och andra effekter. Passar bra ihop med lagets carry.

  • Pusher – eftersträvar kontroll över kartan genom att effektivt förstöra motståndarnas torn och döda deras undersåtar.

Där har vi de generella grunderna för den populära genren, men man måste förstås dyka ner i de enskilda spelen för att lära sig mer. På nästa sida presenterar vi fem titlar som du kanske kan vara intresserad av att fördjupa dig i.