Igår släpptes early access-versionen av #H1Z1. Tanken var att FZ skulle streama lanseringen, men den sköts upp och präglades av problem, så det blev inte av. Om det fungerar ikväll så är planen att vi streamar klockan 19.00. Du hänger väl med då?

Men det är inte enbart tekniska besvär som präglat #Sony Online Entertainments #Dayz-utmanare. Rapporter på nätet, bland annat hos reddit, belyser att det går att köpa vapen och ammunition för riktiga pengar. Ett grepp som i allmänhet betraktas som pay-to-win.

We will NOT be selling Guns, Ammo, Food, Water... i.e. That's kind of the whole game and it would suck in our opinion if we did that.

Tidigare har företaget sagt att de inte tänker sälja vapen, ammunition, mat eller vatten. Eftersom jakt på dessa prylar utgör hela spelet så skulle en sådan försäljning "suga", enligt SOE själva. Designbeslutet bekräftades för fyra dagar sedan när en representant för spelet berättade mer i ett filmklipp (spola fram till 40:41).

Men på dessa dagar har de alltså hunnit svänga i frågan, och nu går det att köpa in air drops för cirka 25 kronor. Det innebär inte att du får prylarna rakt i ditt inventory, utan att de landar ute i terrängen så att vem som helst kan plocka upp dem. Urvalet av förnödenheter är slumpmässigt och paketet kan även innehålla zombier.

Syftet med systemet är att göra spännande evenemang för många spelare som slåss om föremålen. Rapporter från spelare och streamare menar dock att systemet många gånger gynnar de som betalat för sig. SOE förklarar att det i nuläget inte fungerar som det ska på grund av inloggningstrassel och överbelastade servrar.

Vad tycker ni, okej free-to-play-design eller pay-to-win?