Games for Windows - Live är #Microsofts satsning på en enhetlig standard för spel under Windows. Projektet har likheter med Xbox Live (onlinetjänsten för Xbox-konsolerna) och några av funktionerna är matchmaking-stöd, achievements och stöd för spel mellan olika plattformar. Windows-upplagan har emellertid fått massiv kritik, bland annat för att det innebär att du måste betala för att spela online (något som hittills mest varit fallet för massiva onlinerollspel) och att tjänsten i vissa fall "tvingar" spelare att uppgradera till Windows Vista (bland annat #Halo 2 är Vista-exklusivt).

Sajten Boycott Games for Wndows - Live går så långt att den uppmanar till bojkott av såväl tjänsten som de utvecklare och utgivare som använder den. Kritiken går bland annat ut på att det kostar pengar att spela online, att gratiskontot Silver fungerar dåligt, att tjänsten finns i alldeles för få länder, bristen på LAN-stöd och dedikerade servrar, med mer. Bland de spelföretag som släppt Windows Live-spel kan nämnas #Epic, #Bioware och #Sega.