Under årets GDC-mässa var det inget snack om saken: VR fortsätter att vara den stora trenden i branschen. En av de framstående aktörerna är #Valve som bygger egen teknik, och under mässan pratade deras Alex Vlachos om saken. Utifrån den presentationen har PC Gamer sammanfattat sex saker som Valve har lärt sig om VR:

  • Bra latency är fundamentalt

  • Även de minsta objekten har stor betydelse

  • Minimumkraven för VR kommer vara ett problem

  • VR är svårt

  • Att dela med sig av tekniken är bra för alla

  • Aliasing är viktigt

Man kan sammanfatta det hela med att det krävs otroligt bra prestanda för att kunna hålla uppe latency och högupplöst grafik på även de minsta av objekt. Detta är nödvändigt bland annat för att folk inte ska bli åksjuka, men också för att spelarna kommer ha en större känsla för detaljer när allting kommer nära inpå. Något så tillsynes trivialt som en lågupplöst mugg på ett skrivbord kan förstöra illusionen. Riktigt bra datorer kommer förmodligen vara ett måste när tekniken först lanseras på bred front.

Läs hela artikeln hos PC Gamer för en djupare inblick i punkterna.