Sexton yrkeshögskolor, högskolor och universitet. Mer än dubbelt så många utbildningar. FZ hjälper dig att hitta rätt inför höstens stora skolval.

Minecraft, Battlefield och Hotline Miami. Och inom en snar framtid: The Division, Just Cause 3 och Star Wars: Battlefront. Det svenska spelundret är förunderligare än någonsin. Drömmer du också om en framtid inom spelindustrin? Vill du designa knivskarpa plattformsbanor? Bygga spelvärldar? Vill du skriva interaktiva berättelser? Komponera spelsymfonier?

Känner du dig träffad? I så fall: Grattis! Den här guiden är till dig.

Utbildningsmöjligheterna i vårt lilla land är större än någonsin. Här hjälper vi dig att hitta rätt vare sig du vill skaffa spetskompetens eller hitta breda ingångar. Och oavsett om du vill utbilda dig på konventionella högskolor och universitet eller satsa på de i regel mer branschnära yrkeshögskolorna finns något för dig. Sexton skolor och mer än dubbelt så många program i alla möjliga former och storlekar avhandlas. Vi hjälper dig också vidare till programsajterna för att fördjupa dig mer i kursupplägg, behörighetskrav och så vidare.

Men tiden börjar bli knapp. Söker du akademiska studier ska du skicka in din anmälan senast den 15 april. YH-utbildningarna har lite olika ansökningstider men det är antingen nu i april eller under maj dina ansökningar – och i de här fallen ofta arbetsprover – måste skickas in.

Lycka till med ansökningarna!

https://www.google.com/maps/d/embed?mid=zSwAQKgeZM8g.kR3k5Tqb...

Föregående Nästa
Ett tips jag har för alla som funderar på att gå en utbildning i spelutveckling av något slag (speciellt på högskola) är att vara beredd på att det inte bara är kul grejer du kommer behöva lära dig. En stor del av kurserna kommer vara pest att ta sig... 09/04 Så mycket text. Så nyvaken. Var det någonstans där utbildningen var mer konstnärligt inriktad? Tycker det oftast verkar vara programmering, vilket jag inte tror jag skulle ha ett så stort intresse av och har dessutom noll förkunskap. Att skapa känslor,... 09/04 Märkligt att så många verkar tro att spelutveckling = programmering, när det i själva verket innefattar femtioelva områden där programmering endast är liten del av hela begreppet "spelutveckling". Varifrån kommer egentligen denna missuppfattning? 09/04 Dock fick även UKÄ bristande kvalitet på sin utvärderingsmetod av ENQA (the European Association for Quality Assurance) så det är inte riktigt något man kan lyfta fram. Det är bra att ha hög kvalitet på sina exjobb (vilket var det som UKÄ främst utvärde... 07/04 Programmerare, många roller handlar om systemutveckling, motorprogrammering eller front-ends. Vill man syssla med spelprogrammering, speldesign, level-design, spelgrafik etc. Alla yrken som direkt har med spelutvecklingen att göra så kommer man ha svåra... 03/04 Jag har knappt sett ett enda spelföretag som anställer spelprogrammerare utan en examen inom datavetenskap eller liknande. Valve har flertalet "job openings" där kanske hälften är spelprogrammeringsrelaterade, de kräver alla minst en bachelor (kandidate... 03/04 Future Games är en bra utbildning för den som vill komma in i AAA-branschen. Dock är det också tämligen mycket fokus på leveldesign som speldesigner. Ges inte särskilt mycket uttrymme för indieutveckling, som i hur man skapar spel och livnär sig på det... 02/04 Större delen av jobb är helt baserat på portfolio och kunskap, utbildning på papper betyder ingenting alls, det är i det stora hela utan betydelse i en industri där ens praktiska kunskaper betyder allt. Det fina med spelutbildningarna brukar vara kontak... 01/04 Klassikern: "nu ska vi lära om allt du fick lära dig i skolan" ;) 01/04 Klockren artikel! 01/04
Skicka en rättelse